Försäljningen av sms-biljetter rasar
Publicerad 2013-02-18
Ny lag om registrering – SL: ”Naturlig effekt”
Köpen av sms-biljetter i lokaltrafiken har minskat drastiskt sedan det nya betalningssystemet infördes.
Två tredjedelar av dem som tidigare köpte sin biljett med telefonen i Stockholm väljer nu andra sätt.
– Det är en naturlig effekt, säger Christian Hoffmann, på SL:s pressavdelning.
Lagändringen som trädde i kraft i början av februari har ställer nya krav på resenärerna. Flera av de stora aktörerna inom lokaltrafiken i Sverige har tvingats införa nya nummer att sms:a till, och krav på registrering. Av det här skälet har många resenärer valt bort sms-biljetten när de ska köpa en resa.
”Köpen ökar”
I januari sålde Storstockholms lokaltrafik 30 000 sms-biljetter varje dag. Förra veckan var snittet 10 000 per dag, enligt Christian Hoffmann på SL:s pressavdelning.
– Vi såg en tydlig nedgång i början, och det var samma för Västtrafik. Samtidigt ser vi en tillväxt. Köpen ökar varje dag, säger Christian Hoffmann.
Problem i början
Hittills har 86 000 personer registrerat sig för biljettköp hos SL. Vid registreringen går det att välja om betalningen ska ske genom faktura, bank- eller kreditkort. Väljer man att betala med faktura så görs en kreditupplysning.
– Det finns anledning för vissa att inte registrera sig. Som alternativ kan man skaffa ett SL-kort som man fyller på med reskassa i stället, säger Christian Hoffman.
SL hade tekniska problem under första dagen med det nya systemet. Sedan dess har det fungerat utan anmärkningar, enligt Hoffman.