Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

”Jag slänger alla bluffakturor”

Uppdaterad 2013-01-16 | Publicerad 2013-01-15

Piotr Kundu struntar i att bestrida falska fakturor – ”Man får bara ännu fler”

Slänger de falska fakturorna Piotr Kundus företag får en bluffaktura varannan månad.

Bestrid bluffakturorna – tycker polisen och Svensk Handel.

Det struntar småföretagaren Piotr Kundu blankt i.

Han slänger dem, och än har han inte behövt betala någonting till skurkarna.

– Det lönar sig inte för dem att dra fakturorna till domstol, säger Piotr till Aftonbladet.

Piotr Kundu driver ett mindre företag inom it-branschen. Som de flesta småföretagare är han väl bekant med bluffakturor.

Men i stället för att gå den vanliga vägen och bestrida fakturorna använder han en annan mer okonventionell metod:

– Först ser jag till att vi är säkra på att vi inte köpt något av företaget, sen slänger jag fakturan. Det kostar tid och leder ingenstans att bestrida dem. För mig är det en reklamation att bestrida. Varför ska man reklamera något man inte beställt?, säger han.

”Precis som spam”

Piotr Kundus företag får en bluffaktura varannan månad – vilket är få relativt sett. En anledning till det, tror Piotr, är att hans företag inte kontaktar blufföretaget. Det är det man gör när man bestrider en faktura.

– Det är precis som med spam som kommer till e-posten. Svarar man hamnar man på en lista som säljs vidare, och så får man ännu fler bluffakturor från andra företag, säger Piotr Kundu.

När ett företag inte får sina pengar kan det vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Så gör även vissa blufföretag. Och i det här skedet kan inte myndigheten ta ställning till om det är en bluffaktura eller ej. När ansökan kommer in får företaget som krävs på pengar en betalningsanmärkning per automatik. Anmärkningen utfärdas av kreditupplysningsföretag.

– Det här är märkligt tycker jag. Det är ett systemfel. Det borde krävas ett riktigt beslut från myndigheten innan man kan få en anmärkning, säger Piotr Kundu.

I det här läget går ett krav om betalning ut från kronofogden. Då bestrider Piotr Kundu kronofogdens krav.

– Det gör att blufföretaget måste gå vidare till domstol för att kräva en på pengar. Eftersom de inte har några bevis på att man har köpt eller beställt något så lägger de ner kravet och man behöver inte betala något, säger Piotr Kundu.

”Agera tidigt”

Mikael Necke, kronodirektör på Kronofogdemyndigheten, tycker inte att man ska slänga bluffakturor.

– Agerar man så tidigt som möjligt kostar det mindre tid och pengar. Betalningsföreläggandet kan tas bort om man kan visa att man har bestritt fakturan. Annars blir det svårare, säger han.

Håller du med om att man får fler bluffaktoror om man bestrider?

– Om man bestrider hävdar jag att det får motsatt effekt, att färre fakturor kommer. Ju mindre man agerar desto värre blir det.

Många blir rädda när de hotar med kronofogden, men faktum är att det är mycket få ärenden med bluffakturor som hamnar hos oss, det kanske rör sig om 50 av totalt 1,2 miljoner ärenden per år.

– Värst är det så klart om man betalar. Hade ingen betalat hade det inte blivit någon business, säger Mikael Necke.

Följ ämnen i artikeln