Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Kraftig ökning för handel på nätet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-01-09

Svensken fortfarande rädd att betala med kort

Internethandeln ökade under förra året med cirka 40 procent jämfört med året innan, enligt en ny sammanställning hos Svenska postorderföreningen (SPF).

- Det är en dramatiskt tillväxt, säger kanslichefen Lennart Helgesson till TT. Det betyder att katalogbolagen omsatte cirka 900 miljoner kronor via Internet, jämfört med lite drygt 500 miljoner kronor under året innan.

- Trenden är också densamma för de renodlade e-handelsbolagen, fortsätter han.

Sammantaget ger det besked om att svenska folket efter de inledande årens motstånd mot att handla på nätet börjat hitta alternativ till den vanliga butikshandeln.

Det lossnar

- Nu ser vi att det lossnar, säger Anders Halvarsson som är vd i ett av de största svenska näthandelsbolagen, Netonnet.

Han räknar med en kraftig omsättningsökning varje månad under det senaste halvåret. Under julmånaden december sålde bolaget för 77 miljoner kronor, en ökning med 155 procent jämfört med december året innan. Netonnet räknar med att hamna på en årsomsättning på 390 miljoner kronor, dubbelt så mycket som året innan.

- En försiktig gissning för det här året är att omsättningen ska stiga till 440 miljoner, så vi ser ett tydligt ökat intresse för att handla på Internet, säger Anders Halvarsson.

Trots ökningen visar ändå resultatet för det tredje kvartalet på en förlust på 0,4 miljoner kronor före skatt på grund av stora investeringar. Men Halvarsson räknar med att kunna visa positiva siffror i år.

Också Åhléns rapporterar om en kraftig ökning av sin Internetförsäljning. Julhandeln ökade med 85 procent på nätet och varje Internetkund handlade för cirka 500 kronor, 100 kronor mer än under förra julmånaden.

Upp som en sol. . .

När de första renodlade Internetbolagen dök upp för några år sedan skapade de stora rubriker kring sina svindlande affärer. Var det inte julgranar som aldrig levererades så var det champagnegaloppen kring Boocoms miljardrullning som gladde tidningarnas rubriksättare.

- Vi mådde närmast illa över den uppmärksamheten, säger Lennart Helgesson. Det var unga glada amatörer utan erfarenhet som fick sanslöst med pengar till omöjliga projekt.

Resultatet blev att de svenska kunderna svek och bolagen stöp i backen.

- Men nu ökar förtroendet stadigt, i takt med att folk får vad de beställt i tid och till bra priser, säger Anders Halvarsson.

Obegriplig rädsla

Själv har hans Netonnet lärt av verkligheten att det krävs riktiga butiker också. I lågprisparadiset Ullared och i München går det att handla över disk.

Populäraste varorna på nätet är böcker, musik, datorvaror, hemelektronik och tjänster som biljetter och resor.

Men fortfarande kämpar både postorderbolagen och e-handeln med svenskens ovilja att betala med kort över nätet. 60 procent av Netonnets försäljning sker mot postförskott och postorderbolagens handel sker till största delen på samma sätt.

- Obegripligt, tycker Lennart Helgesson. På krogen lämnar folk gladeligen ifrån sig korten till okända. När de handlar över nätet löper de inga risker alls. Både kortbolag och säljbolag garanterar att de inte kan drabbas, säger han.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln