Robin, 27, kan bli snuvad på 135 000 för inställda drömresan
Resia har drabbats hårt av coronautbrottet
Uppdaterad 2023-12-18 | Publicerad 2020-06-16
Robin och sambon Frida hade slitit i över ett år för att ha råd med resan som skulle bli ett minne för livet.
Tillsammans med hans föräldrar betalade de 135 000 kronor för flyg, hotell och en kryssning i Karibien.
Sedan kom coronan.
– Jag tror aldrig att vi kommer se de där pengarna igen.
Planen var klar sedan länge. Den 19 mars skulle 27-årige Robin Johansson sätta sig på ett flyg till Washington DC tillsammans med sina föräldrar och sambon Frida.
Efter några dagar i den amerikanska huvudstaden skulle de fortsätta till Puerto Rico för att gå ombord på en lyxkryssare.
– Båten vi skulle ha rest med var gigantisk med både bio och bowlinghall ombord, säger Robin.
Den flådiga fartygsfärden skulle ha tagit familjen till flera paradisöar i Karibien. Som avslutning hade de tänkt tillbringa några dagar i New York.
– Min sambo skulle ha fyllt 30 under resan. Vi ville göra något stort för att fira henne.
Robin och Frida bor i skånska Örkelljunga. De är båda två anställda i livsmedelsbutik, och har jobbat hårt för att få ihop pengar. Drömresan gick på 135 000 för paret och Robins föräldrar.
– En så här påkostad resa gör man inte många gånger i livet.
Familjen tog hjälp av resebyrån Resia, som skötte alla bokningar. Men innan de hade börjat packa väskorna så kom coronapandemin.
”Full förståelse”
Precis som många andra företag i branschen har Resia drabbats hårt av virusutbrottet. I slutet av maj ansökte bolaget om rekonstruktion.
En stor del av de omkring 300 anställda har varslats om uppsägning, och nästan alla resebutiker har stängts.
– I vår nya kostym räknar vi med att vi kommer ha en personalstyrka på 75–80 personer. I nuläget är endast fyra franchisebutiker öppna. Hur det blir med kontoren i framtiden är för tidigt att säga, säger Bo Jakobsson, inköpsdirektör på Resia.
Vid ett borgenärssammanträde i förra veckan stod det klart att det finns omkring 9 000 fordringsägare. Det rör sig om leverantörer, samarbetspartners – och mängder av kunder.
– Jag har full förståelse och respekt för att det finns en frustration. Men de bokningar som gjorts efter det att rekonstruktionen inleddes kan vi inte röra. Det finns ett regelverk som vi måste följa.
”Så oerhört dåligt”
Flera frustrerade Resia-kunder har hört av sig till Aftonbladet.
Jasmina Svensson, 39, skulle ha rest till USA över påsk med sin familj. Efter att flyget ställdes in har hon och maken varit i kontakt med Resias kundtjänst upprepade gånger för att få tillbaka de nästan 30 000 kronorna som de betalat.
– Vi har ringt och ringt. Länge sa de att pengarna var på gång, men så en dag blev svaret att företaget är i rekonstruktion och alla tillgångar är frysta, säger Jasmina.
– De har skött detta så oerhört dåligt.
Även Robin Johansson är kritisk till hur Resia har agerat.
– Det är alltid vi som har fått jaga dem. Kundservice har aldrig tagit kontakt med oss, säger han.
– Resia drog ut på återbetalningen länge med hänvisning till att de väntade på pengar från flygbolaget och kryssningsarrangören. Jag tycker att det är fult gjort.
Inköpsdirektören Bo Jakobsson menar att Resia hamnat i kläm.
– Vi är en förmedlande part. Om vi bokar ett flyg åt någon så skickar vi pengarna till det aktuella företaget direkt. Om resan sedan ställs in är vi beroende av att flygbolaget betalar tillbaka till oss.
– Det finns tydliga tidsgränser för detta. Tyvärr har många aktörer inte följt dem.
Robin Johansson har gett upp hoppet om att få tillbaka de 135 000 som nu är låsta hos resebyrån.
– Det tar på psyket att se så stora summor försvinna in i tomma intet. Jag blir alldeles uppgiven när jag tänker på det.