Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Ny miljardsmäll för SAS

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-01

Väntas redovisa förlust för första kvartalet

Flygbolaget SAS väntas redovisa en förlust på drygt en miljard kronor för första kvartalet i år.

Skyhöga bränslepriser och konjunkturförsvagningen hotar ledningens prognos om vinst för helåret.

SAS fleråriga besparingsprogram Turnaround 2005 ska vara avklarat mot slutet av året. Då ska SAS ha uppnått besparingar på sammanlagt 14 miljarder kronor.

Hittills har SAS lyckats hålla tidtabellen, men fortfarande återstår två miljarder kronor.

Förhoppningen är att besparingarna i år ska leda till att bolaget äntligen kan redovisa en vinst efter flera års brakförluster.

Lönsamheten förbättrats

Hittills i år har antalet passagerare ökat och lönsamheten förbättrats något. Men konkurrensen från lågprisflyget är kompakt. Exempelvis är konkurrenten Ryanair nu marknadsledande på tio av bolagets elva destinationer från Stockholm/Skavsta.

Det gäller bland att destinationer som Paris, London, Milano och Bryssel och på hemmaplan fortsätter slaget om passagerarna i Skandinavien.

För att försöka ta tillbaka förlorade marknadsandelar på den svenska inrikesmarknaden lanserade SAS för drygt en månad sedan en lågprissatsning som hittills verkar ha blivit en fullträff.

SAS har hittills lyckats sälja drygt 100000 biljetter à 450 kronor för en enkelresa.

Hoppas på lågprissatsningen

Lågprissatsningen innebär att det ska finnas 10000 lågprisstolar per vecka, vilket motsvarar tio procent av hela flygkapaciteten. Antalet lågprisstolar är dock beroende av hur hög beläggningen är på olika linjer och SAS hoppas naturligtvis att lågprissatsningen också ska locka över allt fler passagerare från konkurrenterna som är villiga att betala ett bra mycket högre pris.

American Express som är landets största resebyrå har på bara en månad fördubblat sin försäljning av SAS-biljetter och det är en bra indikator på att satsningen hittills ser ut att ha lyckats.

Kvartalsförlust

Men bedömare som TT talat med tror att kvartalsförlusten landar på runt en miljard kronor.

Det krävs ett biljettpris på runt 700 kronor för en enkelbiljett om SAS ska kunna tjäna några pengar. Men förhoppningen är naturligtvis att den viktiga kabinfaktorn, som visar hur pass välfyllda planen är, ska stiga på kuppen.

– Det som händer nu är revolution på den svenska inrikesmarknaden, säger Harald Rosén, generalsekreterare på branschorganisationen Svenskt Flyg.

– Det här borde SAS ha gjort för länge sedan och bolaget ser nu ut att kunna ta tillbaka förlorade marknadsandelar.

De skyhöga bränslepriserna är ett hot mot SAS förhoppningar att kunna redovisa vinst i år. SAS lade i likhet med de flesta andra flygbolag på så kallade bränsletillägg förra året och i mitten av april lade SAS Danmark och SAS Norge på ett nytt bränsletillägg på biljettpriset med tre euro per biljett. Men höjningen omfattar dock inte SAS Sverige.

Om SAS lyckas hålla tidtabellen för besparingsprogrammet och bränslepriserna stabiliseras har bolaget hyggliga förutsättningar att gå med vinst, förutsatt att inte konjunkturen mattas för mycket.

CG Ström/TT

Följ ämnen i artikeln