Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Nokia tappar marknadsandelar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-06

Föll kraftigt på börsen efter vinstvarning

Nokia har satsat på fel telefoner med tappade marknadsandelar som följd. Aktien störtdök efter beskedet.

Ericssonaktien klarade sig däremot undan på positiva nyheter om nätverksförsäljningen.

Nokia är fortfarande överlägset störst i världen på mobiltelefoner. Men glorian har kommit på sned.

Det är inte ofta Nokia tvingas meddela att bolaget tappar marknadsandelar och att försäljningen av mobiltelefoner inte ökar så mycket som väntat. Tappet beror inte på att det säljs färre telefoner, tvärtom ökade försäljningen världen över totalt sett med 25 procent.

Men Nokia har satsat på fel telefoner, vilket begränsade Nokias uppgång till 19 procent:

”Nokias övergripande försäljning påverkades negativt av att vi inte lyckades utnyttja den vanliga säsongsmässiga marknadsuppgången i mars, och att produktmixen inom mobiltelefonin vägde över mot lågprisprodukter”, skriver Nokias koncernchef Jorma Ollila i ett pressmeddelande.

Långsam reaktion

Ollila tvingas också erkänna att organisationen blivit mer trögrörlig:

”Även om vi redan har sett långsiktiga fördelar med den nya organisationen så har implementeringen på kort sikt inneburit att vår reaktion och operationella effektivitet har försämrats något”, skriver Ollila.

Enligt Urban Ekelund, telekomanalytiker på analysföretaget Redeye, var de tappade marknadsandelarna väntade.

– Det har funnits tendenser det senaste halvåret att Nokia inte tagit nya marknadsandelar utan snarare tappat. Men den utvecklingen har aktiemarknaden uppenbarligen inte räknat med, säger Urban Ekelund.

Petri Arjama, telekomanalytiker på Handelsbanken, anser att Nokia tappat tempo:

– De har släpat efter med lanseringar och produktportföljen verkar vara svag i mellanprisklassen. Försäljningsökningen kommer från tillväxtmarknader och lågpristelefoner, och det är negativt för både lönsamheten och försäljningsvolymen, säger Arjama.

Bra Ericssonnyhet

Däremot går Nokias nätverksförsäljning bättre än väntat, upp 16 procent i försäljning jämfört med första kvartalet i fjol. Det är goda nyheter för Ericsson som nu har vind i seglen igen. Aktien föll först men återhämtade sig snabbt medan Nokiaaktien rasade med runt 17 procent till 133 kronor och drog ned börshumöret världen över:

– Ericssonaktien borde egentligen inte alls påverkas av Nokias problem. Försäljningen av nätverk har ju gått bättre än väntat och nätverksförsäljningen är ju Ericssons styrka, säger Urban Ekelund.

Nokia säger nu att försäljningen totalt sett under första kvartalet kommer att bli 6,6 miljarder euro, vilket är en nedgång med 2 procent jämfört med samma kvartal förra året. Tidigare har bolaget spått en uppgång för första kvartalet på 3–7 procent.

Nokia räknar ändå med att kunna nå sin tidigare prognos på en vinst per aktie på 0:17 euro. Tidigare prognos låg på 0:17–0:19 euro per aktie.

TT

Följ ämnen i artikeln