Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Min pappa körde Opel – i Trollhättan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-05

Egentligen var det en ganska ful bil.

Liten och trång. Stinkande och blårykande.

Tro inte ett ögonblick att man fick säga det i Trollhättan i slutet av 50-talet.

URSAABEN GÖR ENTRÉ 1947 var året när prototypen Saab 92, ”Ursaaben”, såg dagens ljus. Den strömlinjeformade designen bär tydlig prägel av flygplanstillverkningen. Faktiskt, ser den inte ut att vara på väg att lyfta när som helst?

Då åkte Erik Carlsson redan riktigt fort med den häcklade Trollhättemopeden. Att det ibland gick för fort innebar att han fick smeknamnet ”På taket”. Han hamnade på det vid sidan av vägen.

Han bodde i ett grått hus på Stamkullevägen och det måste ha varit 1956 som vi cyklade förbi och där stod Erik Carlsson bredvid en öppen, liten sportbil. Vi tvärstannade och glodde. Först på Carlsson och sedan på bilen.

Det var Saabs första sportbil, Sonett, den tillverkades i sex exemplar. Sonett kom senare igen som täckt sportbil men blev aldrig någon succé.

Det var inte bara Erik Carlsson som körde Saab. Det gjorde även hans blivande fru Pat Moss, syster till legendariske racerföraren Stirling Moss.

–?Det var en underbar bil, säger hon. Erik Carlsson själv är inte hemma och mobiltelefon har han ingen.

Hon hade en svensk kartläsare. Dåtidens Tina Törner. Hon heter Elizabeth Nyström och är moderat riksdagsledamot.

–?Bästa resultatet var nog när vi kom totaltrea i Monte Carlo-rallyt 1965. Vi vann också italienska rallyt året därpå. Det var stort, säger hon.

–?Saab var ju en speciell bil, hade en egen stil och själ. Väckte uppmärksamhet med sin tvåtaktsmotor och sitt utseende.

Hennes pappa Per hade en bensinmack, Koppartrans hette märket, i hörnet Torggatan–Drottninggatan, och föreståndare där var Erik Carlsson. Och hon har varit gift med Ove ”Påven” Andersson som också körde Saab och drog i gång Toyotas formel 1-satsning för några år sedan. Världen är liten.

Rally gav kvalitet

Den första serietillverkade Saaben lämnade fabriken den 12 december 1949. Den hade modellbeteckningen 92 eftersom Saab, Svenska Aeroplan- aktiebolaget, hade tillverkat flygplanen Scandia 90 och Safir 91. Efter ett uppehåll över jul- och nyårshelgerna kunde de tre första bilarna levereras den 16 januari 1950.

–?Rallyåkningen betydde mycket för Saabs utveckling till bättre och hållbarare bilar, säger Elizabeth Nyström.

En av Sveriges absolut största Saabentusiaster är Göran Dahlén i Stockholm. Han äger just nu 16 Saab:ar. Några tillsammans med Fredrik Tornerhielm, också Stockholm.

–?Jag har ägt en Saab av samtliga årsmodeller från 1951, säger Göran Dahlén.

De plockar isär, skruvar ihop och tävlar med en del av bilarna i historiska racerlopp. Där råder strikta bestämmelser om att bilarna enbart får ha originaldelar men de har ändå lyckats skrämma upp en 1959 års Saab 92, tvåtaktare, från 34 hk till 75 hk.

Som ett spjut

–?Den går som ett spjut, säger Fredrik Tornerhelm.

–?Saab har alltid haft en sublim ingenjörskonst. Alltid haft tekniska lösningar som legat långt fram utan att egentligen göra så mycket väsen av det, säger Göran Dahlén.

Många, många pappor och mammor i Trollhättan jobbade på Saab.

Inte alla och därför grälade vi på skolgårdarna om den lilla fula bilen. Som var så vacker.

Min pappa körde – Opel.

Tidigare:

Läs mer:

Per-Iwar Sohlström

Följ ämnen i artikeln