Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”Ford en klokare ägare än GM"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-09

Aftonbladets Robert Collin chattade med läsarna om Saabs framtid

Ford verkar vara en en klokare ägare än General Motors. Det kan vara en av förklaringarna till att Saab fortfarande har problem, och Volvo har tagit sig ur dem.

Det sa Aftonbladets bil- och trafikreporter Robert Collin när han chattade med Aftonbladets läsare.

Här kan du läsa hela chatten.

   Robert Collin säger: Hej!

Nu är jag äntligen här. Vi hade lite problem med tekniken. Det är inte bara hos Saab som det strular.

JeppeBerg säger: Skulle Volvos vd klara uppgiften bättre än Peter A? (I och med att Volvo tycks vara en av världens bästa biltillverkare till skillnad från Saab)

   Robert Collin säger: Utgångsläget är helt olika. Volvo vände efter några problemår till allt större vinster. Saab är kvar i problemen. Men det verkar som att Ford är en klokare ägare än General Motors.

Maria säger: Hej Robert! Varför är det viktigt att Saab uppfattas som ett svenskt varumärke?

   Robert Collin säger: Saabs största marknad är USA. Där finns alla bilmärken man kan tänka sig. De som väljer europeiska märken gör det just för att de vill köra en europeisk bil. De som hittills har valt Volvo eller Saab har gjort det för att de dessutom vill ha den skandinaviska prägeln. Det handlar både om design, köregenskaper och kanske framför allt säkerheten.

Lady säger: Hej Robert, tror du att detta kommer att påverka Saab positivt eller negativt?

   Robert Collin säger: Peter Augustsson har bara varit en marionett de senaste två åren. GM behöll honom för att de ville ha ett svenskt ansikte som galjonsfigur. Om Peter Augustsson hade stannat kvar hade det varken gjort till eller från.

deathstars säger: Kommer Saab att köpa Ford?

   Robert Collin säger: ???

saabaero säger: Hej Robert, vad har du hört om nästa generations 9-5?

   Robert Collin säger: Att den ska utvecklas av GM-märken Holden i Australien, att den blir bakhjulsdriven, att den ska tillverkas antingen i Australien eller i USA och att den är klar runt 2008.

säger: Om det nu är så att utvecklings- och designavdelningarna flyttas till Tyskland återstår bara en ren produktionsenhet i Trollhättan. Denna enhet ska sedan konkurrera med liknande enheter runt om i världen bl a i närliggande Polen. Allt talar för att slutet nu är nära för fabriken om inte någon annan söker kapacitet för tillverkning. Kan det tänkas att t ex Volvo tar över fabriken? Vad jag förstår så går Göteborg för högvarv och kan vara i behov av kapacitet alt. rena utsläppsrättigheter.

   Robert Collin säger: Jag har faktiskt frågat Volvo men de verkar inte ha något behov av Trollhättan just nu, som det verkar i alla fall. Det jag har hört från GM-ledningen är att man tänker tillverka alla GM:s europeiska cabbar i Trollhättan, från 2010. Alltså Saab-cabben, Opel Astra cab, och Opel Tigra.

volvo säger: Hur kommer detta att påverka Saabs aktievärde?

   Robert Collin säger: Saab är helägt av General Motors och har inga egna aktier.

Peter Horby säger: Vad skulle du göra om du blev vd för Saab?

   Robert Collin säger: Jag skulle inte ta jobbet. När Peter Augustsson blev vd var han en "riktig" vd även om företaget ägdes av General Motors. Den som tar jobbet nu blir inte mer än en platschef.

grodan säger: Hur kommer det att gå för oss här i Trollhättan? Kommer vi ha biltillverkning efter 2010?

   Robert Collin säger: Som jag sa nyss - jag tror att ni blir GM:s motsvarighet till Volvos Uddevalla-fabrik. En specialfabrik för bilar i små serier. Men hur länge? Det vet man inte.

Peter säger: Hej Robert! Först måste jag berömma dig för dina krönikor som alltid är intressanta att läsa. Men jag undrar vad du själv tycker om Saabbilar som säljs i Europa, dvs 9-5 och 9-3

   Robert Collin säger: Tack, jag rodnar. 9-3 är en riktigt bra bil som jag tycker är mitt i prick, med fina köregenskaper och krocksäkerhet i världsklass. 9-5 är inte heller dålig men börjar bli gammal.

Frågvis säger: Varför tror du att det är så mycket fel på Saabs bilar?

   Robert Collin säger: Det ÄR inte så mycket fel på Saabs bilar. De hade kvalitetsproblem tidigare och en del av de problemen lever kvar. Men dagens bilar har nog färre fel än de flesta konkurrenterna.

dura säger: Hur kommer det sig att du i 9 fall av 10 föredrar en Volvo istället för en Saab ?

   Robert Collin säger: För att Volvo i 9 fall av 10 är bättre. Men Saab-cabben har alltid varit bättre än Volvo-cabben. Det är den tionde.

säger: Antalet felbeslut hos Saab verkar vara lika många som förluståren. När 900 kom -94 var den slarvigt hopsatt, 9000 utvecklades inte till kombi och fanns inte med större motor än 2,3 liters fyra, 9-5 kom som kombi men utan stor motor, nya 9-3 kom utan kombi och utan stor moter etc etc. Vad tycker du är det största felbeslutet under senare år?

   Robert Collin säger: Du är på rätt spår. Självklart skulle Saab ha haft en kombi långt tidigare, det var ju bara att titta på Volvos framgångar med sina kombibilar. Men att peka på ett enskilt felbeslut är svårt.

Nisse säger: Vilket bilmärke tror du på inför framtiden? När kommer den stora satsningen på alternativa drivmedel? Har saab missat en nisch där?

   Robert Collin säger: Problemet med alternativen är att de alltid verkar färdigutvecklade i miljödebatten men massor av problem återstår att lösa. Elbilen kommer inte att funka, för dåliga batterier. Etanol är dyrt att framställa. Hybrider är dyra att tillverka och vätgasen oändligt långt bort.

säger: Hur kunde Augustsson hamna på Saab? Han försökte sänka SKF, hamnade på Saab och lyckades sänka detta företaget istället!

   Robert Collin säger: Augustsson ska nog inte ha hela skulden för att det gick som det gick med Saab. General Motors visade från början alltför lite intresse för Saab. Sedan över en natt tog de över alla besluten. Augustsson hade det inte lätt.

bruden säger: Varför är Volvo mer hajpat än Saab? Vari ligger imageproblemet?

   Robert Collin säger: Framgång föder framgång. Volvo var inte särskilt hajpat i slutet av 1980-talet.

Mike-Brisbane säger: Tycker du att det finns nagra bilmarken som lyckats behalla sin nationella identitet betraffande stil, design och tillverkning. Eller blir det inte bara med svenska men manga andra bilar multinationellt och liksom IKEA svensk "design" och taiwanesisk tillverkning?

   Robert Collin säger: Ikea behåller sin svenska särart för att utvecklingsavdelningarna finns här, designavdelningarna och en hel del av tillverkningen. Om Ikea flaggade ut till Taiwan skulle särarten försvinna. Det märke som förvaltat sin nationella identitet överlägset bäst är BMW.

Kicki säger: Tror du att Saab hade utvecklats annorlunda med en annan ägare än GM?

   Robert Collin säger: Det är jag alldeles säker på. Och nu är väl den enda räddningen att Saab får den här andra ägaren.

Stellan säger: Vad tycker du om hysterin kring Saab? Är det inte naturligt att ett företag som inte går bra ekonomiskt måste förändras? Och ett vd-byte är väl också naturligt när företaget går in i en ny fas? Eller vet du nåt som inte jag vet?

   Robert Collin säger: Det som är mest onaturligt är väl ändå att Saab inte går bättre än det gör. Här fanns en verklig potential som GM inte brydde sig om att ta vara på. Saab hade kunnat vara lika framgångsrikt som Volvo.

säger: Du borde kanske vara lite mer försiktig i dina kommentarer om Saab och GM, hade inte GM funnits med så hade antagligen Saab varit nedlagt för länge sedan

   Robert Collin säger: Varför tror du det? Tänk om Saab köpts av ett annat bilföretag som visat större intresse för Saab. Då hade vi inte sett den här krisen idag. GM-chefen Rick Wagoner sa för många år sedan till mig att vi har oss själva att skylla. "Vi brydde oss inte om Saab de första tio åren som vi ägde märket. Vi hade gott om pengar och förlusterna i Trollhättan var ändå så små, med vårt sätt att se det", sa han. Om GM haft en ordentlig dialog med ledningen och ingenjörerna i Trollhättan hade dagens situation aldrig behövt uppstå.

Moderator säger: Chatten är nu avslutad. Tack för era frågor!

aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln