Bilbranschen spår dyrare elbilar

Olle Lindström/TT

Malin Johanson/TT

Publicerad 2024-06-12

Blir rejält dyrare med Kinatull. Arkivbild.

Sämre konkurrens och dyrare elbilar lär bli konsekvensen av tullar på Kinatillverkade elfordon, enligt flera svenska bilorganisationer.

– Elbilar tillverkade i Kina kommer att bli avsevärt dyrare, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden.

Även övriga elbilar lär bli dyrare när konkurrensen minskar, enligt Bergman.

– Det kommer att minska utbudet. Och därmed också takten i omställningen mot elektrifieringen, fortsätter han.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på bilkonsumentorganisationen M, gör samma analys

– Det kommer att bli dyrare helt enkelt, vare sig du köper eller privatleasar, säger han.

Kinabilar ofta billiga

Elbilsmarknaden har redan innan fått sig en rejäl törn av de högre räntorna och den borttagna klimatbonusen. Privatpersoner har i det närmaste slutat köpa elbil.

– Och de billigaste bilarna är ju främst de kinesiska, säger Carl-Erik Stjernvall.

Mattias Bergman är starkt kritiskt till höjda Kinatullar på elbilar, av flera skäl. Även europeiska bilmärken med tillverkning i Kina kommer att få tullar på sig för de bilar som importeras till EU.

– Det är viktigt att komma ihåg att det här är inte skyddstullar mot kinesiska företag, utan mot elbilar tillverkade i Kina, säger Mattias Bergman.

Skyddar inte

Konsekvensen blir förmodligen, förutom ett ökat handelskrig, att fler biltillverkare lär flytta produktion till Europa. Och de som inte klarar konkurrensen då kommer att slås ut. I stället för tullar borde EU satsa på att stärka konkurrenskraften med forskning och regelförenkling, enligt Bergman.

– Om du tror att du kan skydda europeisk industri genom att sätta skyddstullar, så kommer vi inte lyckas med det, säger Mattias Bergman och fortsätter:

– Det som kommer att ske nu med den här typen av skyddstullar, är att de tillverkare som har konkurrenskraftiga bilar sätter upp produktion i EU tidigare än planerat.

Konsumenten får betala

Från den svenska regeringens sida ska man nu analysera utredningen mer på djupet.

– Vi är ju generellt skeptiska till tullar. Det innebär att någon ska betala dem och det blir i så fall konsumenten förr eller senare, säger utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).

Enligt Forssell vill man veta om kommissionen uttömt andra vägar som kan finnas.

– Sen har vi också sagt att vi inte utesluter att man kan behöva införa olika åtgärder när man inte handlar på lika villkor.

– Men det finns också andra typer av åtgärder än tullar, tillägger han.

Följ ämnen i artikeln