Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

"Det känns som om vi vunnit slaget"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-06-19

Ericssons senaste order på 3G-system från Hutchinson i Australien, kan ses som ännu en bekräftelse på att Ericsson tänker behåller sin starka marknadsposition inom 3G. ”Vem som blir tvåa eller trea har vi förstås inga synpunkter på men visst känner vi det som om vi vunnit slaget om förstaplatsen”, säger James Borup, informationschef på Ericsson Mobile Systems.

Hittills har Ericsson fått 32 av totalt 81 kontrakt som skrivits under på 3G i världen. Det ger en marknadsandel på 40 procent. Tvåan Nokia har en marknadsandel på 28 procent, medan Siemens NEC hamnar på tredje plats med 15 procent.

Det visar Ekonomi24s sammanställning av de order som offentliggjorts hittills.

Statistiken från företagen är dock svårtolkad. Antalet kontrakt säger inte något om ordervärdet som spänner allt från en halv miljard euro till flera miljarder euro.

Totalt väntas olika teleoperatörer i år annonsera beställningar på cirka 90 kontrakt på kompletta 3G-nät.

Hittills har det annonserats 53 kompletta 3G-nät.

Operatörerna väljer dock ofta att knyta till sig mer än en leverantör av utrustning varför antalet ”möjliga” kontrakt hittills ligger på 81 stycken. Det är genom att titta på den siffran som Ekonomi24 sedan gjort en skattning av marknadsandelen.

Trots det går det att dra ett antal slutsatser, som pekar till Ericssons fördel:

1. Nortel, Alcatel och Motorola har tillsammans knappt 15 procent av marknaden. De tre har en sak gemensamt – de är finansiellt pressade. Därmed ser det ut som om ”trovärdighet” och ”långsiktighet” visat sig vara ett säljargument som går hem när Ericsson presenterar sina tekniska lösningar.

2.Kvaliteten i Ericssons orderportfölj är förhållandevis god. Dels har Ericsson fått en stor andel av orders från de gamla kunderna, televerken som France Telecom, KPN, Telefonica och Telia. Dels har Ericsson lyckats med detta utan att erbjuda generösa finansieringslösningar som pressar marginalen i ordervärdet.

3. Nokias målsättning att utmana Ericsson på 3G och nå en marknadsandel på 35 procent ska inte överdrivas. Marknadskriget på 3G handlar mindre om Nokia mot Ericsson och mer om Nokia mot Siemens/NEC. Det är den bild Ericsson själv vill ge, åtminstone om man läser den analys från mäklarfirman Dresdner Kleinwort Wasserstein som publiceras på Ericssons egen hemsida på nätet.

Volymerna dröjer

”Vem som blir tvåa eller trea har vi förstås inga synpunkter på men visst känner vi det som om vi vunnit slaget om första platsen”, säger James Borup, informationschef på Ericsson Mobile Systems.

DKW:s analytiker Per Lindberg tar fasta på att Nokia vunnit flera 3G-order just på att kunna erbjuda förmånlig finansiering. Det gällde både när Nokia fick en order från Hutchinson i Storbritannien och den paneuropeiska ramordern från Orange. Men därmed har Nokia i storts ett gjort slut på sitt finansieringsutrymme på 3,5 miljarder euro. DKW pekar istället på att det nya företaget som byggs upp av Siemens/NEC snart kommer att kunna leverera ett konkurrenskraftigt erbjudande med utgångspunkt i Siemens försäljningskanaler och NECs teknik.

Trots alla order kommer det att ta ett tag innan leveranserna slår igenom i resultatet hos Ericsson, Nokia och Siemens/NEC. Enligt en analys av Merrill Lynch är hela 3G marknaden i år värd 500 miljoner dollar. Hela mobilsystemmarknaden väntas i år vara värd 31 miljarder dollar.

Nästa år stiger värdet på levererad 3G utrustning till 2,7 miljarder dollar. Hela mobilsystemmarknaden väntas då vara värd 34 miljarder dollar. Det är en ordentlig nedrevidering jämfört med tidigare.

Sophie Nachemson-Ekwall (sophie.nachemson-ekwall@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln