Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Sökes: slalomkunnig system- vetare med stort kontaktnät

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-11

Kraven i jobbannonser oftast höga – och orealistiska

”Moderlig och erfaren hushållerska”, ”Klättringskunnig kulturvetare och marknadsförare”.

Kraven på jobbsökande är ofta stora. Och ibland udda.

– Det är smartare om arbetsgivarna minskar på kraven och är mer välkomnande, säger Stefan Rizvi på karriärsajten Monster.

Stefan Rizvi jobbar på karriärsajten Monster.

I dagarna har en platsannons på Arbetsförmedlingen där ett företag söker ”Moderlig och erfaren hushållerska” fått mycket uppmärksamhet. ”Du erbjuds en spännande och stimulerande miljö bland unga människor där ingenting är omöjligt. Den ekonomiska förtjänsten är relativt låg då den person som tillsätts förväntas göra det av passion och glädje.”, står det bland annat.

Många har reagerat på olika bloggar och forum. Vissa betvivlar att den är allvarligt menad, medan andra blir provocerade över kombinationen av högt ställda krav och låg ersättning.

”Man talar ofta om hur arbetssökande ska skriva sina CV:n och bete sig under intervjuer. Men ibland undrar jag om inte arbetsgivare borde fundera mer över sina metoder vid rekrytering”, är av kommentarerna på nätet.

”Var ödmjuka”

Stefan Rizvi på Monster, Sveriges mest besökta karriärsajt, håller delvis med.

– Många gör misstaget att utforma sin platsannons som om man gör folk en tjänst genom att överhuvudtaget låta dem söka jobbet. Det är bättre att vara välkomnande och berätta om arbetsplatsen i positiva ordalag istället för att rada upp en massa ”skall-krav”; saker som arbetsgivaren tycker att du skall kunna. Du löper ju alltid risken att skrämma bort de bästa kandidaterna, du vet aldrig vilka du har missat även om du har fått många ansökningar.

Minska kraven

Han tycker det kan finnas en poäng att minska på skall-kraven och fokusera mer på attityd hos den sökande.

– Mycket kunskap går att lära sig, det är svårare att förmå anställda att ändra på sin personlighet.

Ett exempel är den jobbannons där man efterlyste en ”Slalomkunnig systemvetare med stort kontaktnät”.

– Där kan kraven skrämma bort många bra kandidater. Skidor går ju alltid att lära sig att åka – det är antagligen viktigare att personen är en trevlig och bra systemvetare.

Hur ofta stöter ni på riktigt knasiga eller orealistiska jobbannonser?

– Inte så ofta, eftersom arbetsgivare får betala för att annonsera på vår sajt. Ibland tar vi bort etiskt olämpliga annonser, som när man söker ”skådespelare till vuxenfilm”. Däremot händer det rätt ofta att vi hjälper arbetsgivare att formulera om jobbannonser under resans gång, eftersom de får alltför få sökande. Fast oftast beror det på att man skriver för långt eller tråkigt, snarare än udda.

Stefan Rizvi tipsar – en bra jobbannons ska...

1. Vara kort. Inte mer än 700 ord, då känns den för krävande och krånglig.

2. Ha en tydlig tjänstetitel. ”PR-chef” istället för ”Global chef inom kommunikationssektorn”.

3. Vara positiv med en välkomnande ton. Däremot är det inte helt lyckat att skriva spexigt.

4. Inte ha alltför många specifika krav. Du får fler sökande om du har en mer öppen ansökan utan alltför många krav på den sökande. Ofta är det bättre att leta efter folk som kompletterar ert team- inte som är exakt likadan som alla andra på jobbet.

5. Inte alltid nöja sig med bara referenser. Olika former av tester säger ofta mer än ett CV. Söker du exempelvis en webmaster, be dem bifoga en skiss över hur företaget ska förnya sin sajt. På så sätt får du se prov på vad den sökande kan - och samtidigt söker bara de riktigt intresserade jobbet.

Följ ämnen i artikeln