Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Billigare mobiltelefoni pressar Tele2

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-02

Konkurrensen på mobiltelefoni i Sverige hårdnar. Operatörerna rapporter om allt mindre förtjänster. Nu senast Tele2.

Svenska mobilkunder betalar allt mindre till operatörerna. Telia Sonera rapporterade förra veckan om fallande intäkter per kund.

På måndagen gjorde konkurrenten Tele2 likadant.

– Användandet har ökat, men prisnedgången har haft större genomslag. Det beror främst på lägre intäkter från samtrafikavgifter, säger Lars-Johan Jarnheimer, vd på Tele2 som driver mobiltelefoni under namnet Comviq.

Striden om samtrafikavgiften, det operatörerna fakturerar varandra för att koppla in samtal från konkurrentens nät, trissades också upp under måndagen.

Jämbördig med Telia

Liksom Vodafone kommer nämligen Tele2 att överklaga Post- och telestyrelsens (PTS) beslut att bolagen ska klassas som jämbördiga med Telia Sonera. Ett beslut som anses gynna Telia, men Tele2 är optimistiskt om att bråket med Telia ska sluta till bolagets favör.

– Nettoresultatet kan som sämst försämras med 300 miljoner kronor, men sannolikheten är större att vi tjänar på denna dispyt, säger finansdirektör Håkan Zadler.

Bolaget pressades också under kvartalet av stora marknadskampanjer från framförallt Telia. Och Jarnhemier kommenterade den tuffare konkurrensen i sann Stenbecksanda.

– Hårdare konkurrens i Sverige är vardagsmat för oss i andra länder, säger han.

Trots att kundstocken nu växt till 25 miljoner tänker Tele2 fortsätta att spela rollen som kaxig utmanare till ”tröga drakar”.

– En av de största riskerna är att vi blir för traditionella och lata med för mycket pengar, säger Jarnheimer.

Tillväxt i öst

Norden står fortfarande för en tredjedel av omsättningen, men bolaget ser tillväxtmöjligheterna på annat håll. Länder som Polen, Tjeckien, Ungern och Turkiet är aktuella för nya investeringar. Nästa steg i expansionen avslöjades dock inte.

Utvecklingen för 3G, som introducerades andra kvartalet, går trögt.

– 3G är fortfarande ingen kioskvältare, men intresset ökar. Största problemet är ännu batterikapaciteten på telefonerna, säger Jarnheimer.

Andra kvartalets vinst efter skatt steg 29 procent till 367 miljoner kronor jämfört med samma period förra året.

Omsättningen ökade 14 procent till 10711 miljoner kronor.

Joakim Adler/TT

Följ ämnen i artikeln