Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Posten vill höja portot

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-20

Intäkterna minskar när svenskarna skickar e-post istället för brev

Posten vill höja portot. En höjning med 50 öre skulle ge närmare en halv miljard kronor i ökade intäkter.

Men Post- och telestyrelsen är tveksam.

Posten är ett pressat företag som letar olika sätt att förbättra ekonomin. Nu vill Posten höja brevportot.

– Vi borde ha fått göra detta för länge sedan. Priserna täcker inte kostnaderna, och problemet ökar för varje år vi inte får anpassa priset till kostnaderna, säger Ingrid Friman, ekonomiansvarig på Postens affärsenhet för administrativ kommunikation till Finanstidningen.

Inga höjningar sedan 1997

Sedan 1997 har priserna stått stilla på brev som väger upp till 500 gram och delas ut dagen efter de postas. Ett vanligt brev som väger 20 gram kostar fem kronor att skicka. Orsaken är att det lagstiftats om ett pristak som följer konsumentpriserna. Tanken är att medborgarna ska skyddas från chockhöjningar.

Posten vill ändra på reglerna. Företaget tycker att priserna istället borde vara knutna till kostnaderna.

Eftersom Postens kostnader har ökat mer än konsumentprisindex skulle det leda till portohöjningar.

Finanstidningen säger sig ha tagit del av ett brev till regeringen där Posten kräver en sådan här ändring. Enligt Postens beräkningar skulle en portohöjning med 50 öre leda till att finanserna förbättras med 350 miljoner kronor. Tar man hänsyn till sidoeffekter stiger siffran till 480 miljoner kronor. För ett vanligt svenskt hushåll skulle det leda till portohöjningar med 15 kronor per år, enligt Postens beräkningar.

”Konkurrensutsatt marknad”

Posten argumenterar för nya regler med att Sverige är en konkurrensutsatt postmarknad, att pristaket leder till att Postens resultat ständigt försämras och att kundernas portokostnader minskat sedan 1997. Många människor utnyttjar idag andra möjligheter som att skicka fax och e-post.

Post- och telestyrelsen, PTS, som övervakar Postens verksamhet är tveksam till förslaget.

– Vi ser inte att omständigheterna har ändrats sedan man införde pristaket 1997, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på PTS till Finanstidningen.

Han anser att Posten har möjlighet att höja många andra priser vid sidan av vanliga brev.

Pernilla Fagerström

Följ ämnen i artikeln