Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Fel färg på brödet – vinsten halverad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-25

Polarbröds rågkakor lockar inte hälsomedvetna

Älvsbyn

Vinsten för Polarbröd, landets tredje största tillverkare av mjukt matbröd, har halverats.

En del av förklaringen är färgen på företagets produkter.

- Mörkt bröd uppfattas som nyttigt, ljust som onyttigt. Och en stor del av våra rågkakor är ljusa, till följd av baktekniken, säger Polarbröds vd Ola Rönnqvist.

Trots den kraftiga resultatförsämringen - en halvering från 2003 till drygt 32 miljoner kronor förra året - är Polarbröd fortfarande en av landets lönsammaste tillverkare av mjukt matbröd.

- Lönsamheten för branschen har varit katastrofalt dålig under många år. Handelns stora kedjor har pressat ner produktpriserna rätt bra, säger Göran Andersson vid branschorganisationen Livsmedelsföretagen.

De senaste boksluten för LRF-ägda Cerealia (Skogaholms och Schulstad) och Pågens visade förluster på 209 respektive 15,6 miljoner kronor efter finansiella poster.

Finskägda Fazer Bageri gick dock med 25 miljoner kronor i vinst.

Uppsägningar

Bageribranschen har genomgått stora strukturförändringar de senaste åren, och många bagerier har lagts ned.

- Det finns fortfarande en stor överkapacitet i branschen, säger Björn Hellman, vd för Sveriges bagare och konditorier.

Polarbröds vinst 2003 var 68 miljoner kronor, omsättningen drygt 590 miljoner kronor.

Företaget nyanställde för att kunna öka produktionen. I stället blev det en minskning av försäljningen.

Sedan dess har kostnaderna anpassats till volymen, bland annat genom uppsägningar.

- Nu är vi tillbaka på 2003 års vinstnivå, säger Ola Rönnqvist.

Förklaringen till att Polarbröd går bra är enligt Ola Rönnqvist ett högt industriellt tänkande i företaget.

- Vi har kontinuerlig skiftgång och utnyttjar maskinerna maximalt, säger han.

Export till Frankrike

Polarbröds marknadsandel för mjukt bröd i Sverige var 14 procent förra året.

Tolv procent av produktionen säljs till ett 20-tal länder. Främsta exportland är Norge, följt av Frankrike.

Målet är att öka exporten till 20 procent under de närmaste åren.

Bröd och bagerier

Per Vallgårda/TT

Följ ämnen i artikeln