Fel färg på brödet – vinsten halverad
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-25
Polarbröds rågkakor lockar inte hälsomedvetna
Älvsbyn
Vinsten för Polarbröd, landets tredje största tillverkare av mjukt matbröd, har halverats.
En del av förklaringen är färgen på företagets produkter.
- Mörkt bröd uppfattas som nyttigt, ljust som onyttigt. Och en stor del av våra rågkakor är ljusa, till följd av baktekniken, säger Polarbröds vd Ola Rönnqvist.
Trots den kraftiga resultatförsämringen - en halvering från 2003 till drygt 32 miljoner kronor förra året - är Polarbröd fortfarande en av landets lönsammaste tillverkare av mjukt matbröd.
- Lönsamheten för branschen har varit katastrofalt dålig under många år. Handelns stora kedjor har pressat ner produktpriserna rätt bra, säger Göran Andersson vid branschorganisationen Livsmedelsföretagen.
De senaste boksluten för LRF-ägda Cerealia (Skogaholms och Schulstad) och Pågens visade förluster på 209 respektive 15,6 miljoner kronor efter finansiella poster.
Finskägda Fazer Bageri gick dock med 25 miljoner kronor i vinst.
Uppsägningar
Bageribranschen har genomgått stora strukturförändringar de senaste åren, och många bagerier har lagts ned.
- Det finns fortfarande en stor överkapacitet i branschen, säger Björn Hellman, vd för Sveriges bagare och konditorier.
Polarbröds vinst 2003 var 68 miljoner kronor, omsättningen drygt 590 miljoner kronor.
Företaget nyanställde för att kunna öka produktionen. I stället blev det en minskning av försäljningen.
Sedan dess har kostnaderna anpassats till volymen, bland annat genom uppsägningar.
- Nu är vi tillbaka på 2003 års vinstnivå, säger Ola Rönnqvist.
Förklaringen till att Polarbröd går bra är enligt Ola Rönnqvist ett högt industriellt tänkande i företaget.
- Vi har kontinuerlig skiftgång och utnyttjar maskinerna maximalt, säger han.
Export till Frankrike
Polarbröds marknadsandel för mjukt bröd i Sverige var 14 procent förra året.
Tolv procent av produktionen säljs till ett 20-tal länder. Främsta exportland är Norge, följt av Frankrike.
Målet är att öka exporten till 20 procent under de närmaste åren.
Bröd och bagerier
Per Vallgårda/TT