Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Besparingar gav vinst för SJ

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-08

men resenärerna fortsätter fly tåget

Färre tågresenärer ger SJ mindre intäkter, men tack vare besparingar gör bolaget vinst ändå.

Under tredje kvartalet gjorde SJ en vinst efter skatt på 67 miljoner kronor jämfört med en förlust på 64 miljoner kronor samma period förra året.

Bolagets intäkter minskade med två procent till 1344 miljoner kronor. Färre tåg i trafik gör dock att kvarvarande vagnar går mer fyllda än tidigare.

– Vi har anpassat oss bättre till det trafikutbud som efterfrågas och varit duktiga på att hantera våra kostnader, säger vd Jan Forsberg.

Ytterligare nedskärningar

SJ:s vinst är en följd av att besparingsprogrammet på 700 miljoner kronor börjar sätta avtryck i räkenskaperna. Med ett par hundra färre på lönelistan är kostnaderna nu 10 procent lägre än i fjol. Och fler nedskärningar är på gång. Ytterligare 150 miljoner kronor ska sparas, främst inom administration, berättar Forsberg.

Samtidigt brottas alltså bolaget med fallande intäkter.

– Konkurrensen är järnhård från lågprisflyget och bilen, konstaterar styrelseordförande Ulf Adelsohn.

Receptet för fler resenärer är bland annat nya regionaltåg och ombyggnad av X2000.

– Kanske hjälper även trängselavgifter, tror Adelsohn.

Nya dubbeldäckare ska sättas i trafik i Mälardalsregionen. På X2000 ska man snart kunna prata i mobiltelefonen och surfa på internet. Tågets miljöfördelar är också något ledningen vill trumpeta ut. Att konkurrera med lägre priser är däremot inte aktuellt.

– Vi kommer att göra justeringar men inga större ändringar. Biljetterna kostar lika mycket som 1990. Den som påstår att det är dyrare att åka tåg i dag är inte rätt ute, säger Forsberg.

Färre förseningar

Enligt SJ drabbas allt färre passagerare av försenade tåg. Framförallt har bolaget försökt minska ilskan bland pendlare mellan Stockholm och Uppsala. 93,5 procent av alla tåg uppges nu komma i tid. Kvarvarande förseningar beror främst på undermålig infrastruktur runt storstäderna, enligt SJ.

– Det är viktigare man ökar kapaciteten i Stockholm än i Haparanda, säger Forsberg med adress till Banverket.

Händer inget oväntat tror SJ att det blir en rörelsevinst för helåret 2004.

Joakim Adler/TT

Följ ämnen i artikeln