Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Blodproppar kan kosta flygbolagen 1,5 miljarder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-30

Branschen bävar inför morgondagens domstolsutslag

LONDON

Det kan bli nästa, stora ekonomiska smäll för flygindustrin.

Ett domstolsutslag i London på torsdag kan avgöra om flygbolagen ska hållas ansvariga för "ekonomiklass-syndromet".

Passagerare som drabbats av blodproppar på grund av de trånga flygplanen kan då kräva höga skadestånd.

Bara i Storbritannien kommer flygbolagen att stämmas på sammanlagt 1,5 miljarder kronor av drygt 200 resenärer.

Dessa har gått samman i en massaktion mot alla de stora brittiska bolagen. På torsdag kommer domstolen att besluta om det blir rättegång av det hela - och allt pekar på att det blir så.

Advokaterna för resenärerna hävdar att det finns ett bestämt samband mellan "ekonomiklass-syndromet" DVT, som orsakar blodproppar, och långa, trånga flygresor.

Flygbolagen anklagas också för att ha känt till riskerna i minst tio år - utan att ha upplyst passagerarna om faran.

30 döda finns med på den lista av 210 personer som juristerna anser ha drabbats av DVT (deep vein thrombosis) under flygningar.

British Airways och andra bolag kan tvingas att betala ut 45 miljoner kronor för varje dödsfall. Dessutom 1,5 miljoner kronor till de som fått sina liv förstörda på grund av allvarliga blodproppar.

I stället för att var och en av de drabbade stämmer flygbolagen har man nu bestämt sig för att gå samman i en gigantisk aktion, vilket snabbar på ärendet och minskar de juridiska kostnaderna.

Fallet följs med största intresse av hela världens flygindustri. Expertisen tror att torsdagens utslag i London kommer att betyda en dramatisk ökning av kompensationskrav från sjuka flygresenärer.

I Australien har redan 2 700 personer sökt skadestånd efter att ha drabbats av blodproppar.

En ny undersökning hävdar också att DVT inte bara uppkommer under långa resor i ekonomiklass. En analys av 50 dödsfall i Storbritannien visar att 26 procent avled efter korta resor, att 25 procent reste i affärsklass och att nästan hälften var under 40 år gamla.

Peter Wennman

Följ ämnen i artikeln