Konkurrensen i luften ökar – då öppnas nya direktlinjer

Publicerad 2013-01-15

Konkurrensen mellan flygbolagen är hård – nu öppnas nya flyglinjer mellan Norrland och Europa.

Konkurrensen mellan flygbolagen hårdnar.

Biljettpriserna pressas och bolagen satsar på nya flyglinjer – Nordic Air Sweden börjar trafikera direktlinjer mellan Umeå och Europa i februari.

– Det öppnar nya möjligheter och ett annat tänk, säger Stig-Erik Dahlberg, vd för Nordic Air Sweden.

Förra året gick flera flygbolag i konkurs och beskedet om att SAS tvingas skära ned på både löner och antalet anställda kom i november.

I takt med att konkurrensen ökar pressas priserna på flygbiljetterna och flera lågprisbolag har blivit större på marknaden.

Vissa flygbolag väljer då att satsa på nya linjer.

Knyter samman Norrland

Flygbolaget Nordic Air Sweden öppnar från och med i februari direktlinjer från Umeå till bland annat London, Köpenhamn, Frankfurt och Paris.

Ett linjenät med utgångspunkt i Umeå ska knyta samman Gällivare, Hemavan och Arvidsjaur.

Därmed kommer resenärer i Norrland kunna resa direkt till storstäder i Europa via Umeå och vice versa. En resa från Arvidsjaur till London i mars (söndag till torsdag) kostar exempelvis från 3990 kronor.

– Vi vill skapa möjligheter för inresor till svenska Lappland från Europa. Det finns ett stort intresse och det skapar bra kontakt med Europa, säger Stig-Erik Dahlberg, vd och delägare i Air Sweden.

Bakgrunden till att Air Sweden väljer att öppna nya direktlinjer grundar sig bland annat i den hårda konkurrensen mellan flygbolagen.

”Öppnar nya möjligheter”

– Konkurrensen på de linjer som finns i dag är ju stenhård. De här linjerna som vi öppnar finns ju inte i dag, så de öppnar nya möjligheter och ett annat tänk.

Flyglinjerna kommer börja trafikeras i slutet av februari och går redan nu att boka på Air Swedens hemsida.

– Vi är ju inget lågprisbolag, den fajten vill vi inte ta, men vi vill kunna ge prisvärda produkter till våra kunder, säger Stig-Erik Dahlberg.

Flyganalytikern Anders Lidman menar att konkurrensen mellan flygbolagen har varit påtaglig länge.

– Det kostar hemskt mycket pengar att flyga och det är svårt att få en lönsamhet i att starta nya linjer och system. I dag är det enkelt att sätta i gång saker, men sedan kommer problemen med att tjäna in pengarna.

”Svår värld för flygbolagen”

Konkurrensen gör att priserna på flygresor pressas.

– Det råder en konstant prispress på marknaden. Det är ett rent blodbad i Europa i dag. Och det här kommer inte gå över. Det struktureras om rejält i luften och det är en svår värld att leva i för flygbolagen, säger Anders Lidman.

Och konkurrensen i luften påverkar inte bara flygbolagen, utan även resenärerna.

– Det skapas flera valmöjligheter i och med lågprisbolagen. Modernare flygplan sänker bränslekostnaden och i dag kan man komma upp i 18-timmars flygningar. Flygen kan gå så pass långt i dag att man måste börja tänka på att passagerarna ska få komma upp och röra på sig, säger Anders Lidman.

Följ ämnen i artikeln