Tjänar pengar på att bygga lego

Uppdaterad 2013-02-02 | Publicerad 2013-02-01

Gabriel, 22, har sin hobby som heltidsjobb

Hobbyn blev hans försörjning.

Gabriel Bremler, 22, bygger modeller av lego på uppdrag av företag.

– Jag har det som heltidssysselsättning och försörjer mig på det, säger han till Aftonbladet.

Gabriel Bremler hade läst tre av fem år på psykologprogrammet när han bestämde sig för att ta ett studieuppehåll för att satsa helhjärtat på sin stora hobby.

– Jag har lego som hobby, något jag hållit på med under nästan hela livet, säger Gabriel Bremler.

Han hade byggt en modell av Stockholms tunnelbana i lego då en bekant tipsade honom om att höra av sig till SL och Bombardier, som tillverkar tunnelbanevagnarna, för att fråga om de ville köpa modellen som utställningsobjekt.

Båda nappade.

– Då bestämde jag mig för att starta ett företag.

Heltidssysselsättning

Nu försörjer han sig på sin hobby genom att bygga legomodeller på uppdrag från i första hand fastighetsbolag.

Kunder han haft är bland andra Diligentia, Jernhusen och NCC. Han har även byggt modeller åt Stockholms Spårvägsmuseum.

– Jag kontaktar företag eller så kontaktar de mig för uppdrag att bygga modeller som på något sätt har med företagets verksamhet att göra, förklarar Gabriel.

Företaget Bremlerbrick har han haft i precis ett år. Under den tiden har han utfört ett tiotal uppdrag.

– Sedan i maj har jag haft det som heltidssysselsättning och försörjer mig på det.

Svårigheter med att starta upp ett eget företag ser han främst i starten.

– Det är en viss byråkratisk gång och formalia under uppstartsprocessen. I början bör man ta rådgivning av en redovisningskonsult. Och i längden handlar det om att regelbundet få tag på uppdrag.

Unik bransch

Gabriel Bremler bor och är verksam i Stockholm. Målet är att fortsätta satsa på företaget innan han tar upp studierna igen. I framtiden vill han utvidga verksamheten och öka omsättningen.

För de som vill göra sin hobby till en heltidssysselsättning är hans råd att välja en bransch som är unik med liten konkurrens.

– Marknaden är inte hur stor som helst inom ett specifikt område.

Följ ämnen i artikeln