Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Nätbolagen lurar kunderna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-12

Nu kan du få pengar tillbaka

Nu kan nätbolagen bli tvungna att betala tillbaka hundratals miljoner till elkunderna.

Bolagen har höjt priset otillåtet mycket och hänvisar till ökade kostnader.

Men en granskning visar att deras kostnader i verkligheten sjunkit.

Abonnenter har betalat mellan 17,50 och 383 kronor för mycket på ett år. Det visar handlingar som tidningen DN tagit del av hos Energimyndigheten.

Myndigheten har granskat de avgiftshöjningar nätbolagen gjorde mellan hösten 1998 och hösten 2001.

Myndigheten kräver nu att nätbolagen sänker höjningarna och betalar tillbaka pengar till konsumenterna.

Höjningarna kan inte motiveras

Enbart Vattenfall ska betala tillbaka 120 miljoner och Fortum, före detta Birka Energi, 10 miljoner. Sydkraft som är den tredje av de stora, har inte räknat på vad kraven kan kosta företaget, skriver DN.

Prishöjningarna är oskäliga och nätbolagen har inte kunnat motivera avgiftshöjningarna, anser Tor Ny på Energimyndigheten.

- Tycker vi att de förklaringar de ger är bra, godtar vi dem. Men det har bara skett i ett fall säger han till DN.

”Orättvisa beslut”

Företagen anser att deras kostnadsökningar motiverar prishöjningarna. Men siffror från Statistiska Centralbyrån visar att branschens kostnader sjunkit med 2,6 procent från september 1997 till september 2000.

Thorstein Watne på Vattenfall Elnät anser att besluten är orättvisa. Han säger också att bolaget inte förberett sig på de stora utgifterna.

- Det har inte gjorts några reserveringar i vårt bokslut.

Sänk ditt elpris

Simone Söderhjelm

Följ ämnen i artikeln