Reklambyråerna pensionsvalets verkliga vinnare
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-13
Kampen om premiepensionsväljarna hårdnar. Fondbolagen betalar ut stora summor pengar för att nå ut med sitt budskap och för att locka svenskarna.
De stora och självklara vinnarna är de reklambyråer som utformat
kampanjerna.
Annonserna och reklamen för pensionsfonderna finns överallt. På
affischtavlor, i tv och på radio.
Och det sparas inte på krutet när fondbolagen försöker övertyga svenska folket om var deras premiepension ska placeras.
Enligt tidningen Resumé lägger de största fondbolagen ut mellan 30 och 50 miljoner kronor var på sina kampanjer. Dessutom har
Premiepensionsmyndigheten (PPM) satsat över 250 miljoner kronor på sin egen informationskampanj som ska svenskarna att aktivt välja.
Den totala summan för fondreklamen beräknas till närmare en halv miljard kronor, vilket gör satsningen till en av de största svenska reklamkampanjerna genom tiderna.
Ändå vet två av tre svenskar fortfarande inte i vilket bolag de ska placera sina pensionspengar, enligt en ny undersökning från Sifo.
Dagens industri uppger att fondbolagens strategi är att få kunderna att över huvud taget göra ett aktivt val. Målgruppen är framför allt kvinnor och personer i åldrarna 25-45 år, de som vanligtvis bryr sig minst om sin pension eftersom den ligger så långt fram i tiden.
Andreas Alfredsson