Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Hemliga förhandlingar om internetmiljarder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-07-11

Medieföretagen har för första gången gått samman för att minska telekombolagens dominans i internetvärlden. Pressade av en krympande annonsering på nätet kräver nu mediebolagen att operatörerna med Telia i spetsen delar med sig av miljardintäkterna från internetabonnemangen.

Förhandlingarna, som pågått i tysthet under senvåren, leds av Markus Aglander och Anders Lövbrand. I mitten av 1990-talet revolutionerade de internet genom att starta internetoperatören Bip, som erbjöd alla gratis internetaccess.

Nu tänker killarna vända upp och ner på branschen igen och den här gången heter bolaget Tric.

Tric har uppfunnit ett filter som gör att mediesajterna känner av vilka surfare som har vilka internetoperatörer. På det sättet kan sajterna släppa in surfarna eller stänga dem ute, beroende på om operatören i fråga har ett trafikavtal med sajten.

Vill ha del av 3,4 miljarder

Tanken är att operatören ska betala en trafikavgift per månad till innehållsleverantörerna. Totalt sett vill medierna ha omkring 300 Mkr av de 3,4 miljarder kronor som internetabonnemangen drog in förra året.

Utan större väsen har Tric lyckats samla hela mediebranschen bakom sig. Frågan har behandlats ingående på koncernivå hos flera mediajättar.

De flesta stora sajterna från Bonniers och Schibsted är med, däribland Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Dagens Industri och Svenska Dagbladet. Men även renodlade nätmediaföretag som MSN, Passagen och Ekonomi24 står bakom Tric. Också MTGs Finanstidningen ingår.

- Vi har idag sajter med tre miljoner användare eller nästan 70 procent av alla surfare bakom oss, säger Johan Lagercrantz, förhandlare på Tric.

Operatörna är tillmötesgående, trots hoten om nya kostnader eller avstängning.

Konkurrera med innehåll

- Vi diskuterar med de tre stora operatörerna. De är positiva. De sitter i en situation där de konkurrerar med pris på en mättad marknad. Det här är en möjlighet för dem att segmentera marknaden och skapa olika produkter med olika priser. De kan konkurrera med innehåll, säger Johan Lagercrantz.

- Vi hoppas kunna avsluta förhandlingarna efter sommaren och har som målsättning att börja fakturera operatörerna i höst.

Bakgrunden till mediebolagens krav på operatörerna är den svaga utvecklingen för annonsering på internet. I år har marknaden för nätreklam rasat. Många medieföretag räknar med att annonsmarknaden aldrig ensam kan finansiera kvalificerad innehållsproduktion.

- Innehållsföretagen och internetoperatörerna måste jobba tillsammans. Utan innehåll, ingen distribution - och tvärtom, säger Johan Lagercrantz.

- Vi är övertygade om att användarnas betalningsvilja och nyttjande av internet är helt relaterat till innehållet och utbudet.

Sveriges största nätmedier i tusental

Thomas Peterssohn (thomas.peterssohn@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln