Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Klädkoncernen JC varnar för lägre vinst

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-29

Klädköparna svek i december

Klädkoncernen JC vinstvarnar.

Varken försäljning eller vinst når upp till tidigare utlovade nivåer. Orsaken är att försäljningen under december, som står för ca 13 procent av bolagets totala försäljning, hamnade ett par procent under förväntningarna.

Dessutom fortsätter Tyskland att belasta resultatet och Danmark, som är en besvikelse, stängs ner. Aktien faller kraftigt.

Försäljningen mot konsument för helåret ökade med 7,9 procent, och det är fjärde kvartalet som har dragit ned siffran. Den totala försäljningen hamnade på 13,7 procent.

Tidigare har ledningen trott att omsättningen skulle öka med 15 procent och att vinsten skulle överstiga föregående års.

Claes Hagberg, VD för JC, vilken är den enskilt viktigaste orsaken till att ni vinstvarnar?

– Vi nådde inte den försäljning vi hade hoppats i december.

Varför stänger ni i Danmark?

– Därför att konkurrensen där var för tuff. Vi har testat marknaden i 1,5 år, men danskarna är väldigt duktiga på kläder och Danmark är ingen prioriterad marknad, därför stänger vi. Jag räknar inte med att kostnaderna för det ska överstiga de förluster vi hade räknat med för Danmark i år.

Hur går det med Tyskland, det är ju också en mycket tuff marknad?

– Ja, men där anser vi att vårt jeanskoncept har en plats, vi tillför något i den marknaden. Men det tar ett par år till innan vi går runt där.

Sisters, som har funnits i 1,5 år, har inte heller nått den volym ni räknat med?

– Det tar ett slag innan ett nytt koncept sätter sig. Konkurrensen är väldigt hård men vi justerar hela tiden konceptet.

Har ni haft för höga priser, ibland har de legat på NK-nivå?

– Det ska de inte göra. Vi har justerat priserna en del och jag tror att vi ligger rätt nu.

Hur ser du på utsikterna för i år?

– För bolagets del vill jag vänta med det tills vi presenterar vårt bokslut, men generellt ser jag det som att det finns förutsättningar för en bra utveckling. De som har jobb har mer pengar i plånboken.

Mer på ekonomi24.se

Lotta Engzell-Larsson (lotta.engzell@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln