Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

H&M slår upp portarna i Italien

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-03-11

Första affären öppnas i Milano

Klädbutikskedjan Hennes & Mauritz fortsätter sin internationella expansion och öppnar i september sin första italienska butik. H&M ska under året gå in på fyra nya marknader och kommer därefter att finnas i totalt 19 länder.

Hennes & Mauritz första italienska butik ska ligga i centrala Milano. Butiken öppnar i september och kommer att ha det sedvanliga H&M sortimentet och samma typ av inredning som övriga nyöppnade butiker. På sikt hoppas H&M kunna öppna ytterligare 3-5 butiker i norra Italien.

- Det här är den första butiken i Milano och om allt går som planerat kommer vi att koncentrera oss ytterligare på Milanoregionen, säger Carl-Henric Enhörning, IR-chef på Hennes & Mauritz.

Nya marknader

Förra året gick det mesta vägen för klädjätten och i år ska ytterligare 110 nya butiker öppnas runt om i världen. Av de nya butikerna ska 12 öppnas på de nya marknaderna Polen, Tjeckien och Portugal. Under 2004 etablerar sig H&M också på den kanadensiska marknaden där kontrakt undertecknats för fem butiker i Toronto.

Koncernens omsättning steg förra verksamhetsåret med 15 procent jämfört med året innan och vinsten ökade med hela 50 procent. Medan andra företag brottas med konjunktursvackan och hotet om ett Irakkrig är H&M:s största bekymmer tillgången till lokaler.

- Det är en ständig jakt på bra butikslokaler i stadskärnorna och därför är inget klart när det gäller ytterligare butiker, säger Carl-Henric Enhörning.

Carl-Henric Enhörning påpekar att företagets etableringsplan ligger på en ökning med 10-15 procent om året men har svårt att vara mer precis än så.

- Att vi inte kan säga exakt hur stor expansionen blir beror på bristen på rymliga och bra lokaler som ligger centralt i stora städer där vi vill in, säger Henric Enhörning.

Bristen på stora och centralt belägna lokaler har lett till att H&M parallellt med sina ordinarie butiker satsar på ett nytt kon cept med mindre butiker. Småbutikerna lanseras under namnet Details by H&M och ska sälja underkläder, accessoarer och kosmetikaprodukter

Anna Kakuli/TT

Följ ämnen i artikeln