Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Svenska OS-kvinnorna värda mest

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-14

Reklambyrå värderar stjärnornas varumärken - sex av tio är kvinnor

De svenska OS-tjejerna utklassar männen - i kommersiellt värde.

Carolina Klüft och Malin Baryard värderas till 50 Mkr vardera om de lyckas i OS.

– De som överraskar och tar en medalj kan leva länge på det, säger Go.Garbergs varumärkesstrateg Mats Fogelberg.

Det är reklambyrån Go.Garbergs som har räknat ut idrottarnas kommersiella värde. I bedömningen vägs personens varumärkes styrka in och därefter uppskattas ett värde på totala sponsor- och reklamintäkter under den återstående aktiva karriären, skriver Dagens Industri.

Och det är tjejerna som väger tyngst. Sex av tio på topp-listan är kvinnor. Bland de högst värderade männen finns Christian Olsson och Joachim "Pim-Pim" Johansson. Men deras uppskattade värden på 40 respektive 25 miljoner kronor kan inte mätas med Klüft och Baryard, som båda ligger nära 50 miljonersstrecket.

– Folk gillar människor med stora öron och stor näsa. Som Carolina Klüft som gör sina gester, vågar leva ut och vara sig själv, säger Fogelberg till tidningen.

Tipset för att ytterligare öka sitt värde handlar först och främst om att vinna, men också att se sig själv som ett aktiebolag och våga sticka ut och "vara någon".

Fogelbergs tips till Stefan Holm blir att "öppna sig och vara litet mer tydlig i sin karriär. Inte leva som en eremit i lång tider."

Svenskarnas värden kan knappast jämföras med internationella stjärnor. Wayne Rooney till exempel värderas till 1,3 miljarder och han har skaffat sig en PR-byrå för att öka detta ytterligare.

– I Sverige är det fortfarande ofta mamma och pappa som är med styr när det gäller sponsorer. Men det håller på att förändras, säger Mats Fogelberg.

Så mycket är de värda

Tove Wennergren

Följ ämnen i artikeln