Så tycker svenskarna om att julhandla

Publicerad 2013-12-13

Julhandeln är i full gång.

Men klappjakten i butik upplevs både som ”stressig” och ”hysterisk”, enligt en ny undersökning.

Lägre priser är största anledningen till varför folk i stället skulle handla på nätet.

Mårten Barkman, vd för Paypal i Norden.

En majoritet av de som tillfrågats i Sifo-undersökningen anser att julshopping i butik är ”stressigt” (48 procent), ”trångt” (46 procent) och ”hysteriskt” (27 procent).

Omkring en fjärdedel tycker tvärtom att det är ”mysigt” (23 procent) och ”stämningsfullt” (24 procent).

Undersökningen har gjorts på uppdrag av e-handelsföretaget Paypal.

– Vi bad Sifo göra en undersökning om vad folk tycker om att julhandla i butik, säger Mårten Barkman, vd för Paypal i Skandinavien.

Lägre priser

Den största orsaken till varför folk skulle handla mer på nätet är om det är billigare än i butik.

– Den viktigaste faktorn är priset, att det oftast är billigare på nätet. Det finns även ett större utbud och det är lätt att jämföra priser, säger Mårten Barkman.

De som handlar julklappar på nätet bör dock komma ihåg att kontrollera fraktvillkoren och se till att varorna kan levereras i tid till jul.

Julklappstips

För de som ännu inte har kommit på vad de ska köpa i julklapp har företaget lanserat en ”julklappsgenerator”.

Gratistjänsten använder bland annat alla öppna data som användare genererar via vad de ”gillar” på Facebook, och ger anpassade tips på julklappar som kan köpas på nätet.

– Det bygger på att man loggar in genom sitt Facebook-konto, väljer en vän och sedan får julklappstips och inspiration baserat på vännens kön, ålder och vad de gillat på Facebook, förklarar Mårten Barkman.

Aftonbladet Min Ekonomi

Följ ämnen i artikeln