Ny lag skyddar dig vid telefonförsäljning

Uppdaterad 2014-01-03 | Publicerad 2013-12-12

Nu ska muntliga avtal förbjudas vid telefonförsäljning på premiepensionsområdet.

Så här föreslår regeringen att konsumenter ska skyddas.

I en lagrådsremiss föreslår regeringen att det inte längre ska vara möjligt att ingå muntliga avtal vid telefonförsäljning av en förvaltnings- eller rådgivningstjänst som avser premiepension.

För att ett avtal ska vara giltigt krävs att konsumenten accepterar budet skriftligt.

Utan ett giltigt avtal ska konsumenten inte behöva betala för tjänsterna.

Stärka konsumentskyddet

Regeringen föreslår även att företag som säljer tjänsten måste lämna viss information och alla avtalsvillkor till konsumenten i ”rimlig” tid innan avtalet ingås.

Genom förslagen vill regeringen stärka konsumentskyddet vid telefonförsäljning på premiepensionsområdet.

– Konsumenten är ofta i underläge på finansmarknaden. Det här är ett viktigt steg i regeringens arbete med att stärka konsumentskyddet, säger justitieminister Beatrice Ask i ett pressmeddelande.

Förstår inte avtal

Att konsumenter felaktigt påstås ha ingått avtal eller att de inte förstår vad avtalet innebär är problem som uppstått vid telefonförsäljning av den här typen av tjänster.

Lagändringarna föreslås börja gälla den 1 juli nästa år.

Aftonbladet Spara smart

Följ ämnen i artikeln