Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Rupert Murdoch satsar på svenska TV-tittare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-03-08

Slår sig in på den svenska TV-marknaden med sexdokusåpa

Världens mäktigaste mediemogul, Rupert Murdoch, går in på den nordiska TV-marknaden tillsammans med Kanal5s ägare, SBS.

Därmed öppnas dörren för den skandalomsusade sexdokusåpan "Temptation Island" i svensk TV.

Mediemogulen Rupert Murdoch äntrar den nordiska TV-marknaden tillsammans med Kanal5.

Det står klart sedan Murdochs TV-bolag Fox World och mediejätten SBS meddelat att de tillsammans startar ett gemensamt produktionsbolag som bland annat ska producera Fox TV-program till SBS elva europeiska TV-kanaler.

Det är SBS-kanalerna i Skandinavien, Nederländerna/Belgien och Schweiz som ska visa Murdochs TV-program. I Skandinavien äger SBS Kanal5 (Sverige), TVNorge och TVDanmark.

Redan nu är det klart att skandalsåpan "Temptation Island" står högt på agendan. Enligt avtalet mellan SBS och Fox ska 13 avsnitt produceras i tre lokala varianter. Det skriver den norska nyhetssajten Kampanje idag.

Frestelsen att vara otrogen

"Temptation Island" är en extrem variant av "Robinson" och har väckt mycket rabalder. Fyra par är med och tävlar. Fox delar på paren och placerar de fyra männen bland tolv sköna kvinnor och de fyra kvinnorna bland tolv manliga.

Sedan får TV-tittarna följa deltagarnas personliga kamp i att motstå frestelsen att vara otrogen mot sin partner.

TV-succéns producenter Jean Michel Michenaud och Chris Cowan ska fungera som konsulter när det nya produktionsbolaget producerar de nordiska varianterna av programmet.

Svårt för internationella bolag

Fox World är den internationella produktionsarmen inom Fox Entertainment Group och Rupert Murdochs News Corporation. Murdochs entré i Norden möts med spänning av de nordiska mediajättarna, men norska Schibsted, som konkurrerar med Bonniers och Stenbeck i Norden, håller ändå masken.

- Det är de som gör de bästa programmen som kommer att vinna, och så länge vi har kreativa människor med förankring på den lokala marknaden så har vi ett försteg. Stora internationella bolag som Pearson och Endemol har varit här förr och framgångarna begränsade, säger Schibsteddirektören Jan Erik Knarbakk till Kampanje. 

Läs mer

Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln