350 varslas från Green Cargo

Publicerad 2012-12-20

Statliga transportbolaget Green Cargo varslar 350 personer.

Det framgick i ett pressmeddelande på torsdagen.

– Det är uteslutet att vi skulle möta framtiden med planerade stora förluster, säger vd Mikael Stöhr.

Green Cargo hade ett styrelsemöte i går där beslutet togs, enligt Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Sammanlagt får 350 personer ur personalen gå.

Slagit hårt mot ekonomin

Enligt pressmeddelandet är anledningen till varslet att lågkonjunkturen och industrins minskande transporter har slagit hårt mot företagets ekonomi och inneburit stora förluster.

– Det är uteslutet att vi skulle möta framtiden med planerade stora förluster. Det är ansvaret för företaget, våra medarbetare och inte minst våra kunders transporter idag och imorgon som leder till åtgärder, säger Mikael Stöhr, vd för Green Cargo, i pressmeddelandet.

Green Cargo ägs av staten genom Finansdepartementet. 

I fyra veckor har Green Cargo tillsammans med facket försökt hitta lösningar. Men Seko och ST har nu sagt nej till ett krisavtal och därför varslas 350 personer.

”Inte bra för oss”

– Vi var i stort sätt klara med avtalet och trodde att vi var överens. Men de sa nej. Vi hoppas att facken som sa nej tar sig en funderare till, säger kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Krisavtalet innebar en arbetstidsförkortning med en dag i veckan och sänkt lön under fem månader.

– Det här är inte bra för oss. Att bli av med så mycket folk och tappa tempo är inte en bra lösning. Det hade varit mycket bättre att gå ner i arbetstid under våren, och sedan när konjunkturen vänder kunna växa igen.

Stämningen bland personalen är i dag osäker och dämpad.

– Jag har precis suttit i möte med 60 lokförare i Nässjö. Vi får många frågor om det inte hade varit bättre med krisavtalet. Många tycker det, säger Mats Hollander.

”Vi sa aldrig nej”

Björn T Johansson är vice ordförande vid ST–avdelningen på Green Cargo.

– Vi satt i diskussioner sista dagen och lämnade förslag på förändringar. Vi sa till dem att vi först ville säkra upp att personalen inte skulle förlora någonting på avtalet. Plötsligt säger de att de inte ser några möjligheter till fortsatta förhandlingar.

Enligt honom sa facket inte nej till krisavtalet.

– Vi sa aldrig blankt nej, vi ville bara säkra upp att personalen inte skulle förlora någonting ekonomiskt på avtalet. Vi har lämnat förslag och de stängde dörren. Vill de fortsätta förhandla så får de kalla till förhandling igen, säger Björn T Johansson.

S starkt kritiska

Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott, anser att regeringen delvis har orsakat varseln.

– Det här är det tredje järnvägsvarslet på kort tid, och jag tror tyvärr inte att vi har sett slutet än. Regeringen har tappat greppet om järnvägen. De har dubblat banavgifterna, och nu vill de tredubbla samma avgifter. Det här kommer bara att flytta ännu mer trafik från järnväg till lastbil, säger Anders Ygeman.

Följ ämnen i artikeln