Kraftig förändring av e-handeln under pandemin

TT

Publicerad 2021-02-02

Svenskarna köper mer produkter på nätet, ändå har e-handelsmarknaden minskat.

Svenskarnas köp av produkter på nätet har ökat kraftigt under coronapandemin. Ändå har e-handelsmarknaden minskat. Förklaringen är att det inte köpts resor eller biljetter till evenemang.

"Svenskarnas handelsmönster har förändrats på grund pandemin. Digitaliseringen, som redan var stark, har fått en stor skjuts framåt och har förändrat konsumentbeteendet. När vi kan resa och gå på evenemang som vanligt igen kommer dessa kategorier att återhämta sig, samtidigt som vi lär fortsätta handla produkter på nätet i samma utsträckning", säger e-handelsexpert Patrik Müller i ett pressmeddelande från företaget Nets som varje år mäter hur mycket svenskarna handlar för på nätet.

Tillväxten i e-handeln har satt rekord varje år sedan den första mätningen gjordes 2007. Då var svenskarnas totala konsumtion på nätet – för kategorierna resor, varor och tjänster – 37 miljarder kronor. 2019 konsumerades det för 310 miljarder kronor.

Men under 2020 minskade konsumtionen för första gången och sjönk till 215 miljarder kronor. Anledningen, enligt Nets, är att coronapandemin ledde till att knappt några resor köptes, vilket har varit den klart största kategorin inom e-handel i många år med ungefär hälften av den totala konsumtionen.

Fysiska produkter hade däremot sitt bästa år någonsin och ökade från 116 miljarder kronor till drygt 150 miljarder.

Kategorien tjänster minskade från 50 miljarder kronor 2019 till 33 miljarder 2020. Anledningen är att svenskarna knappt spenderade något i den stora underkategorin biljetter till evenemang.