Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Orvar

Swedbank: De tekniska felen är lösta

TT

Publicerad 2022-04-29

Swedbank drabbades av it-störningar. Arkivbild.

Plötsligt visade kontosaldot minus för flera av Swedbanks kunder. Andra vittnade om att de inte kunnat handla eller betala räkningar.

På eftermiddagen uppgav banken att problemen var lösta, men fortsatt kan det finnas kunder som ser fel saldo.

”Det tekniska felet är nu löst och saldouppgifterna rättas. De kunder som haft felaktigt information på kontot kan successivt, under kvällen, se korrekta uppgifter”, skriver Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank, till TT vid 17.30 på fredagen.

”Vi ber kunderna om ursäkt och beklagar det stök och de problem störningen har givit dem. Kundernas pengar har hela tiden varit trygga”, fortsätter hon.

Vid klockan 22 uppger Jerndal att det fortsatt kan finnas kunder som ser fel saldo på sina konton.

”Arbetet pågår med att rätta saldouppgifterna men det tar lite längre tid än vi hoppats på”, skriver hon.

Om kunder anser sig ha lidit ekonomisk skada på grund störningen ska de kontakta Swedbank. Sådana kundförfrågningar kommer hanteras enligt ”gängse rutiner”, enligt banken.

Minussaldon

Det var sent på torsdagskvällen som rapporterna om minussaldon hos Swedbank började strömma in. På bankens sociala medier har kunder lämnat upprörda och arga meddelanden om pengar de plötsligt saknar.

Flera vittnade om att de inte kunnat betala i affärer eller att räkningar inte betalats som planerat. Enligt Swedbank rörde det sig om en driftstörning som uppstått i samband med en systemuppdatering.

– Störningen är omfattande, men den gäller långt ifrån alla kunder, sade Unni Jerndal till TT tidigare under fredagen.

Victoria Ericsson, presschef på Finansinspektionen som bedriver tillsyn över banksektorn, säger att myndigheten har inlett en kontakt med Swedbank.

– När det sker incidenter av sådana här slag har vi direkt en dialog med den berörda banken och säkerställer att de åtgärdar problemen, säger hon.

”Mer information”

– Det kan vara så att vi begär in mer information om det som vi fått nu inte räcker. Sedan kommer vi i efterhand att säkerställa att de gör allt för att säkerställa att det här inte ska hända igen, fortsätter Ericsson.

Swedbanks kundcenter har varit hårt belastat av oroliga kunder under fredagen.

– Vi beklagar det här och gör allt vi kan för att avsätta resurser för att vara så tillgängliga som möjligt, sade Unni Jerndal under dagen.

Följ ämnen i artikeln