Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Sverige förlorar slaget om Saab

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-04

GM lägger produktionen av mellanklassbilar i Rüsselsheim

Produktionen av mellanklassbilarna Saab 9-3 och Opel Vectra kommer att förläggas till Rüsselsheim i Tyskland.

I dag kom beskedet:

GM lägger sin produktion av mellanklassbilar i Rüsselsheim.

Men vid eftermiddagens presskonferens var beskedet:

– Vi tror på Trollhättan.

Klockan 13.30 på fredagseftermiddagen skulle General Motors offentliggöra var den nya generationen mellanklassbilar, Saab 9-3 och Opel Vectra, ska byggas. Frågan var: Trollhättan eller tyska Rüsselsheim?

Men redan vid elvatiden släpptes ett pressmeddelande. Företaget skrev:

– GM har beslutat att förlägga tillverkningen av utvalda Saab- och Opelmodeller som baserar sig på kommande gemensam arkitektur till fabriken i Rüsselsheim i Tyskland från 2008.

Fritz Henderson, ordförande för General Motors i Europa, säger:

– Båda fabrikerna presenterade starka affärsupplägg, men i slutändan tippade vågen i Rüsselsheims favör i valet av produktionsort för just den här modellen.

I eftermiddag samlades GM-ledningen i Trollhättan. Man skulle förklara sina tankar. Och la stor vikt vid att man fortfarande tror på Sverige.

– Det har funnits mycket oro här i Sverige och Trollhättan. Men GM är fast beslutade om att vi ska lyckas med Saab, sa Fritz Henderson.

Från GM:s sida betonade man om och om igen att Trollhättan finns kvar som alternativ.

– Vi visste att det skulle se ut som en dålig nyhet för Sverige. Och vi vet att Saab ses som ett svenskt märke, sa Fritz Henderson.

– Vi har redan visat vår tilltro till personalen och fabriken i Trollhättan den här veckan. Det är inte ofta GM beslutar att lägga produktionen av en Cadillac utanför USA.

Med början 2006 ska den nya bilen Cadillac BLS byggas i Trollhättan. Och GM säger att ett omfattande initiativ som syftar till att utvidga Saabs modellprogram har godkänts av ledningen och att man förbundit sig att bygga utvalda Saab-bilar i Trollhättan fram till och med 2010.

I nästa stund hette det:

– Väldigt få av oss vet vad som händer med bilindustrin de närmaste fem åren. Det är inte en lätt situation, men det är inte en ovanlig situation

Bakom beslutet att bygga kommande Opel- och Saabmodeller i Rüsselsheim ligger det faktum att den tyska fabriken har det bästa affärsupplägget och att man väsentligt kommer att kunna öka sin produktivitet framöver, skriver GM. Rüsselsheims kostnadseffektivitet var enligt GM:s studier av de båda fabrikerna 200 miljoner euro bättre jämfört med Trollhättans förslag.

Mattias Lundell, Sara Ångström

Följ ämnen i artikeln