Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

H&M fortsätter erövra världen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-22

Stockholm (TT)

Klädjätten Hennes&Mauritz fortsätter sin expansion.

Och nu går bolaget även med vinst i USA.

Det var en nöjd H&M-chef som kunde konstatera förbättrade marginaler och den hittills högsta rörelsemarginalen för ett andra kvartal på 22,8 procent.

– Det har varit ett bra kvartal med god försäljning. Vi är nöjda med sammansättningen av sortimentet, sade Rolf Eriksen vid en press- och analytikerträff.

Och även om H&M-chefen prisar kollektionen och räknar vårkollektionen som en fullträff ligger också lägre kostnader, en lägre dollarkurs samt mindre behov av prisnedsättningar bakom försäljningsökningen.

Nya butiker

Expansionstakten fortsätter att vara hög. H&M har i dag över 1100 butiker runt om i världen.

– Vår strategi är att öka med 10–15 procent och vi ser inga svårigheter att följa den långsiktiga strategin, sade Rolf Eriksen.

När det gäller begränsningar av importen från Kina säger Rolf Eriksen:

– Vi vet fortfarande inte vad som händer, men tror inte att det blir ett så stort problem.

Under resten verksamhetsåret beräknas 85–90 nya butiker att öppnas med tyngdpunkt på USA, Tyskland, Storbritannien, Spanien och Polen. Samtidigt planeras stängning av elva butiker.

H&M:s vinst efter finansnetto för andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår steg med närmare en miljard till 3623 miljoner kronor. Försäljningen steg till 15486 miljoner kronor jämfört med 13225 miljoner kronor samma period ett år tidigare. Försäljningen i maj steg med 18 procent.

Aktien sjönk

I USA har man kunnat notera ett positivt resultat för andra kvartalet och H&M räknar med att också årsresultatet blir positivt. En gigantisk modegala som hölls i Central Park i New York hoppas man ska synas i försäljningssiffrorna i höst.

På H&M:s största marknad, Tyskland, ökade försäljningen med 19 procent i lokal valuta. I Sverige var uppgången 9 procent och i USA 20 procent. I Spanien steg försäljningen med 54 procent.

Vinst och försäljning låg helt i linje med marknadens förväntningar och aktien, som handlats upp i väntan på rapporten, sjönk något när delårsrapporten offentliggjorts.

Maria Victorin/TT

Följ ämnen i artikeln