Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Tuff flygmarknad pressar SAS

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-11

trots 98 miljoner i vinst för andra kvartalet

Skyghöga bränslepriser och den hårda konkurrensen i Skandinavien fortsätter att pressa SAS lönsamhet.

Bolaget redovisar visserligen en vinst efter skatt på 98 miljoner kronor för andra kvartalet men resultatet för första halvåret blev en förlust på 1,3 miljarder kronor.

Trots att antalet passagerare stadigt ökar redovisar Scandinavian Airlines, som är det största dotterbolaget i koncernen, en förlust på 238 miljoner kronor för andra kvartalet. Resultatet för första halvåret blev en förlust på knappt 1,3 miljarder kronor.

SAS skriver i rapporten att osäkerheten på flygmarknaden fortfarande är stor på grund av överkapacitet på många linjer samtidigt som flygbränslepriserna fortsatt att stiga under sommaren.

Bränslepriserna var 50 procent högre under andra kvartalet i år, jämfört med samma period förra året.

Besparingsprogrammet Turnaround 2005 fortsätter enligt plan, skriver bolaget. Av de totala besparingarna på 14 miljarder i sänkta kostnader fram till 2005 har drygt 9 miljarder uppnåtts fram till 1 juli i år.

Det betyder att kostnaderna har sänkts med 23 procent sedan 2002.

Förlustprognos står fast

Redan den 23 juni flaggade SAS-ledningen för att den hårda konkurrensen kunde medföra att bolaget inte skulle nå ett positivt resultat för 2004 före skatt och reavinster. Den bedömningen ligger fast.

Visserligen finns tecken på en bättre utveckling de närmaste månaderna, men osäkerheten är stor kring yielden och flygbränslepriserna, skriver SAS.

I Skandinavien har antalet passagerare ökat med 10 procent för SAS. Men samtidigt har den mördande konkurrensen från lågprisflyget pressat ner biljettpriserna till rekordlåga nivåer.

Det har inneburit en kraftigt sjunkande yield eller intäkt per passagerare. Efter de kraftiga försämringarna av yielden i både april och maj dämpades nedgången i juni och det finns enligt SAS-ledningen indikationer på en bättre yieldutveckling under de närmaste månaderna.

Behåller positionen

SAS har hittills i år lyckats behålla positionen som Europas fjärde största flygbolag, sett till både omsättning och antalet passagerare.

Den interkontinentala trafiken ökade under första halvåret med 12,8 procent.

SAS-aktien rörde sig marginellt uppåt efter att delårsrapporten presenterats på onsdagsförmiddagen.

Tror på en framtid

Mats Bergman är chefsekonom på konkurrensverket och sen några år tillbaka särskilt insatt i flygbranschen.

Trots den hårdare konkurrensen tror han på en framtid för bolaget.

– Jag tror att både lågprisföretag och fullservicebolag som SAS behövs. När jag reser privat väljer jag ett billigt lågprisalternativ, men i jobbet är antalet avresor mer relevant. Och jag är nog ganska representativ för hur folk i allmänhet tänker, säger han till aftonbladet.se.

Men för att SAS ska kunna överleva är det, enligt Bergman, helt nödvändigt att bolaget anpassar sig till den tuffare konkurrensen.

– Ett möjligt scenario är ju att företaget slår sig ihop med andra bolag som exempelvis Finnair eller Lufthansa.

TT , aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln