Svenskarna vill ha kvar bankkontoren

Uppdaterad 2013-01-09 | Publicerad 2012-12-21

Åtta av tio svenskar besöker fortfarande sina bankkontor.

– Man vill träffa en människa. Trenden att stänga stänga ner bankkontor har upphört, säger Annika Creutzer, privatekonomisk expert.

En undersökning gjord av undersökningsföretaget Yougov på uppdrag av Forex bank visar att åtta av tio svenskar besöker sina bankkontor.

”Man vill träffa en människa”

Enligt Annika Creutzer, Min Ekonomis privatekonomiska expert, går de flesta till sina bankkontor när de ska fatta beslut utöver de vanliga i dag.

– Då vill man träffa en människa. Det har även bankerna insett, så trenden med att stänga ner bankkontor har upphört.

Hon menar att bankkontoren de senaste åren har ändrat inriktning.

– Man plockar bort kontanterna mer och mer. Man kan inte längre lämna in pengar på kontoren på samma sätt som förut, säger Annika Creutzer.

I stället blir bankkontoren mer sälj– och rådgivningskontor.

– Man ser det som ett ställe för ett personligt möte, vilket kan vara nog så viktigt i dag, säger Annika Creutzer.

Undersökningen visar också att sex av tio tycker att det är viktigt att ha ett bankkontor nära sitt hem.

”Fysiska närvaron är oersättlig”

Magnus Cavalli-Björkman är vd på Forex bank.

– I och med den digitaliserade världen vi lever i är det inte konstigt att vi söker personlig kontakt. Att kunderna inte skulle vilja komma in på kontoren stämmer inte.

Enligt honom handlar det om att uträtta vardagliga bankärenden.

– Allt från att betala räkningar till att låna pengar. Många sköter det över internet, men alla gör inte det. Det räcker inte att bara vara digital, man måste synas i samhället också. Den fysiska närvaron när man tittar en kund i ögonen går inte att ersätta.

Följ ämnen i artikeln