Nu vill Spotify konkurrera med Netflix och HBO
Publicerad 2013-03-26
On demand-tjänster för film och serier växer i popularitet.
Nu vill svenska musikstreamingtjänsten Spotify ge sig in i leken och utmana jättarna.
Företaget letar just nu finansiärer för en jättesatsning, enligt källor till Business Insider.
I oktober 2012 lanserades streamingtjänsten Netflix på den nordiska marknaden. Ungefär samtidigt förberedde tv-jätten HBO lanseringen av HBO Nordic. Nu ger enligt uppgifter ännu en streaminggigant sig in i tv- och filmbranschen.
Spotify vill nämligen ta steget från att bara streama musik och planerar enligt uppgift att konkurrera med både HBO och Netflix.
Företaget, som värderats till 3 miljarder dollar, sägs vara intresserat av att skapa eget innehåll, som Netflix gjorde med hyllade ”House of cards”.
Just nu letar man investerare för att finansiera jätteprojektet.
Spotify har i nuläget drygt 20 miljoner prenumeranter världen över. HBO har 30 miljoner och Netflix drygt 26 miljoner.