Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

"15 000 jobb står på spel"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-04

GM:s beslut hotar inte bara fabriken i Trollhättan

Domen över Trollhättan har fallit - produktionen av Saab flyttas till Tyskland.

Långt fler än de 5 160 anställda på fabriken påverkas av beslutet.

Tiotusentals jobb står nu på spel.

På fredagsmorgonen bekräftades ryktena som florerat i media de senaste månaderna. Produktionen av General Motors nya mellanklassbilar kommer att förläggas i tyska Rüsselsheim.

Konsekvenserna av beslutet får allvarliga konsekvenser för Sverige. Det är inte bara de 5 160 jobben på fabriken i Trollhättan som riskerar att läggas ned.

Flera fabriksjobb läggs ned

Att den nya europeiska Cadillacen, BLS, kommer att produceras i Trollhättan säkrar en del av jobben. Enligt Saab Automobiles presschef Christer Nilsson motsvarar tillverkningen av BLS 10 procent av fabrikens produktionskapacitet.

Grovt räknat innebär det att motsvarande del av de 3 300 produktionsjobben på fabriken kommer att finnas kvar på orten. Produktionen startar redan kring nästa årsskifte med en tänkt årsproduktion initialt på omkring 10 000 bilar.

Dessutom meddelade GM på onsdagen att de omedelbart ska inleda ett arbete för att hitta andra produkter som kan tillverkas i Trollhättan.

15 000 jobb i farozonen

Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen uppskattar att Saab köper produktionsmaterial från svenskbaserade leverantörer för sex miljarder kronor årligen, vilket motsvarar drygt 6 000 jobb. Dessa köper i sin tur service och tjänster från andra företag, vilket gör att uppemot 10 000 jobb berörs i leverantörsledet.

– Tillsammans med jobben på Saab Automobile kan cirka 15 000 svenska jobb stå på spel, sade Sven-Åke Berglie på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen till aftonbladet.se för drygt en vecka sedan.

"Slår hårt mot Volvo"

– Men att Saab lägger ner i Sverige kan också slå hårt mot Volvo. När inte Saab finns kvar kan underleverantörer börja ifrågasätta sin investering i Volvo, eftersom de gjort investeringar för båda företagen, säger han.

Exakt hur många som påverkas indirekt av nedläggningen kan ingen svara på, men mycket talar för att det är mer än bilbranschen som påverkas.

Per Mattsson

Följ ämnen i artikeln