Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”GM har missförstått den europeiska bilmarknaden”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-24

Robert Collin chattade med läsarna

- Om Saab förlorar kopplingen till Sverige förlorar märket sin själ och sin identitet.

Det sa Aftonbladets bilexpert Robert Collin när han chattade med läsarna om Saabs framtid.

Här kan du läsa hela chattet.

malin säger: Kommer Saab i Trollhättan nu alltså läggas ner och de som jobbat där får de andra jobb?

   Robert Collin säger: Ingenting kommer att hända i Trollhättan förrän år 2010. Men då är risken stor att Saab-tillverkningen flyttar utomlands. 9-3 till Tyskland och 9-5 till USA. Då vet ingen vad som händer med jobben.

urga säger: Vad är bäst för Saab?

   Robert Collin säger: Jag trodde länge att GM skulle fixa Saabs framtid. Men nu undrar jag. Alla kommande Saab-modeller ska utvecklas utomlands och tillverkas utomlands. Naturligtvis skulle det vara bättre med en ägare som vill fortsätta att bygga "riktiga" Saab.

calle säger: Tror du att det finns svenska företag som är intresserade av att köpa SAAB?

   Robert Collin säger: Det trista är ju att det knappt finns några svenska företag längre. Allt är ju sålt till utlandet. Men kanske finns det ändå nåt kapital nånstans som vill rädda Saab.

säger: Vem tjänar på att läcka detta rykte från SAAB? Om det nu kommer inifrån. Antalet personer som skulle känna till detta på SAABs huvudkontor är ju minimalt. Jag tycker det verkar vara en tidningsanka!

   Robert Collin säger: Jag är också osäker på om uppgifterna verkligen kommer från någon på General Motors som har kunskap i ärendet. Men i en tid av osäkerhet frodas spekulationerna.

kristian säger: Är de europeiska kapitalisterna mildare än de amerikanska vad gäller kortsiktighet i affärerna?? På vilket sätt menar du då?

   Robert Collin säger: Nej, det är nog ingen skillnad generellt. Kanske skulle en europeisk biltillverkare vårda Saab bättre. På GM har man ingen känsla för det svenska i Saab.

säger: Jag tycker det är helt fantastiskt att en biltillverkare som gått dåligt så länge man kan minnas fortfarande finns kvar. Vad måste förändras för att det någonsin ska gå med vinst?

   Robert Collin säger: Man måste tillverka rätt bilar till rätt pris. Svårigheten är att veta vad som är rätt bil om fem år, så lång tid tar det att utveckla en ny modell.

Kim säger: Ford har ju visat sig vara en bra ägare för Volvo. Vad tror du, finns det någon möjlighet till att Saab & Volvo snart hör till samma ägare ?

   Robert Collin säger: Inte en chans. Volvo ger redan Ford allt som Saab hade kunnat tillföra.

freddan säger: Saab började en gång i tiden som en liten folkbil, men envisas numera med att göra klumpiga premiumbilar med likadant utseende varje år. Tror du att Saab skulle vinna på att göra småbilar igen?

   Robert Collin säger: Fram till nu har det alltid varit olönsamt för "finbilstillverkare" att bygga småbilar. Men nu kan tiden vara mogen för lite dyrare, exklusiva småbilar. Nu kan tiden vara mogen för en liten Saab. Precis som den verkar mogen för en liten Volvo.

Pär från Hörby säger: Hör du Robert. Du skriver om kortsiktighet i ekonomin,bakhjulsdrift, vad SAAB står för, utvattning av varumärke. Men marknaden är kortsiktig idag, bakhjulsdrift är populärt i USA igen, det som SAAB står för kanske inte är vad markanden vill ha idag.

Det låter som planekonomiskt tänkande och lite åt vänsterkanten till. Idag måste man anpassa sig efter marknaden annars dör man. Har du inte fattat det eller har jag förstått dig fel?

   Robert Collin säger: Volvo, som tillverkar framhjulsdrivna bilar, är kanske världens mest lönsamma biltillverkare.

Jeppemannen säger: Jag har en Saab 9-5 och tycker att det är en väldigt bra bil. Och jag kan likaom inte förstå att det inte går bättre för Saab. Jag tycker deras bilar är snäppet bättre och roligare än t.ex Volvo. Vad har du för förklaring till varför det går så dåligt? Varför säljs det inte fler Saab 9-5-or än Volvo V70-or t.ex?

   Robert Collin säger: Ett skäl kan ju vara att V70 är så bra. En annan att Volvo med många olika modeller lockar in många köpare i bilhallen, alltid är det nån modell som passar. Saab har bara två modeller. Det är för lite.

säger: Lider SAAB av att de inte har någon SUV?

   Robert Collin säger: Ja definitivt. Men risken är att Saab kommer lida ännu mer när den nya 9-7-jeepen börjar säljas i sommar. Den saknar allt som liknar Saab-gener. Däremot tror jag på en 9-3-combi med fyrhjulsdrift och plastskärmbreddare som Volvo XC70.

Björn i Solna säger: Vad skulle det innebära för Saab om kineserna tog över - skulle Saab överleva då?

   Robert Collin säger: Det där med kineserna verkar riktigt luddigt. Vilka kineser?

freddan säger: Senaste ryktet är att Renault vill köpa Saab. I Sverige säljs Renault idag av Volvohandlare. Låter det särskilt lyckat att kränga Saab och Volvo i samma bilhall?

   Robert Collin säger: Världen är större än Sverige. Dessutom behöver ju inte bilarna säljas i samma hall för att fabrikerna har samma ägare. Saab och Volvo kommer aldrig att säljas i samma hall någonstans i världen.

thomas säger: På vilket sätt kan en försäljning av Saab gynna Trollhättan och Sverige

   Robert Collin säger: Allting som gör att produktionen stannar kvar i Trollhättan är naturligtvis bra för Västsverige och hela Sverige.

Milo säger: Detta med Saab är väldigt synd för svensk industri, något måste göras så Saab förblir i sverige, hur verkar politiker jobba på en lösning av detta?

   Robert Collin säger: Socialdemokraterna har aldrig stött de svenska företagen. De tror att näringslivet klarar sig självt. Men självklart behövs infrastruktur, utbildning och offentlig service för att företagen ska stanna kvar i Sverige.

Bingxby säger: Har amerikanska biltilverkare någon känsla alls för vad européerna vill ha?

   Robert Collin säger: Inte ett dugg. Framför allt GM tycks ha missförstått den europeiska bilmarknaden. GM:s stora europeiska märke, Opel, tillverkar fel bilar och har stora förluster.

tony säger: Hur kommer det sig att folk hakar upp sig på att Saab skulle tillverkas i andra länder än sverige när Volvo tillverkar flera av sina modeller i Gent, vilket man hör väldigt lite klagomål om?

   Robert Collin säger: Volvo utvecklar sina bilar i Göteborg och tillverkar många modeller i Sverige. Volvo är ett genuint svenskt bilfabrikat. Att Volvo dessutom har fabriker i Europa och snart börjar tillverkning i Kina gör inte Volvo mindre svenskt.

AudiMan säger: Din idé om Citroen+Peugeot låter bra, för Saab och Citroen är två som alltid uppfunnit knäppa saker (jfr Paddan och ursaaben). Dom kanske kan bli Citroens svar på Audi. Men min fråga är, varför misslyckas GM jämt? Jag tycker Opel är bättre än någonsin nu med nya Astran och Vectran, men det går ju åt skogen i alla fall?

   Robert Collin säger: Nya Astra och Vectra kanske inte är så bra som du tror.

tvåtaktarn säger: Det verkar ibland som man vill bevara Saab av rent nostalgiska skäl, men det är nog egentligen att bli luarad att tro att ett visst bilmärke skulle ha någonsorts nationell särart.Verkar inte alla vara uppköpta av varandra på olika sätt?

   Robert Collin säger: Om Saab förlorar kopplingen till Sverige förlorar märket sin själ och sin identitet. Ingen kommer att veta vad Saab står för när den ena modellen egentligen är en Opel, den andra en Subaru, den tredje en Chevrolet, och den fjärde en Holden. Då är Saab kört i botten.

Dirk säger: Var på Saab klickar det mest enligt dig? Marknadsföringen? Produkterna? Produktionen? Annat? Vad skulle du ändrat om du bestämt?

   Robert Collin säger: Tack för den frågan. Jag skulle ha börjat tillverka 9-3-combi för längesen. Den fyrhjulsdrivna 9-3-combin skulle vara i produktion nu. Jag skulle inrikta marknadsföringen mot högutbildade familjer, inte mot det vackra folket och jag skulle se över kostnaderna rejält.

   Robert Collin säger: Nu ska jag ut och testa mera däck. Jag lovar att det är halsbrytande skillnader mellan de däck som konstruerats för vårt klimat, och de däck som tas hit av oseriösa importörer bara för att tjäna pengar. Påminner lite om GM och Saab.

Läs också:

Följ ämnen i artikeln