Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Rekordvinster - då ska 1 500 Volvojobb bort

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-24

Aftonbladets Robert Collin: Problemet stavas Ford

Efter två rekordår i rad och ett lika framgångsrikt första kvartal 2005 tvingas Volvo hårdbanta.

En miljard kronor per år ska sparas in och uppemot 1500 anställda måste gå.

På Volvo hävdade man i går envist att beslutet om åtstramningen tagits i Göteborg och utan påverkan från Ford, men det var i så fall ett beslut under galgen.

De två stora amerikanska biltillverkarna, General Motors som äger Saab, och Ford som äger Volvo, går med miljardförluster.

Ford tjänar gott om pengar på sin pickup F50 som är USA:s mest sålda bil, båda två tjänar pengar på sina stadsjeepar, men de flesta modeller som utvecklas i Detroit är i stort sett osäljbara.

Man tillverkar fel bilar, för många bilar och överproduktionen gör att priserna måste dumpas till under produktionskostnaden.

Slumpas bort

Och när de inhemska bilarna slumpas bort till vrakpriser sjunker priserna även på importbilar.

För Volvo har de senaste årens framgång mattats av under sommaren. Efterfrågan, som vuxit under hela 2000-talet, har stagnerat.

Priserna i USA som är den största marknaden har sjunkit och dessutom får Volvo sämre betalt för dollarn.

Men i motsats till Saab är Volvo långt ifrån kris.

Volvo är fortfarande den enda delen av Ford som gör ordentlig vinst. Märket Ford förlorar pengar både i USA och i Europa.

Brittiska Landrover, som också ägs av Ford, går dåligt och Jaguar är en katastrof.

Det har länge stuckit chefer på mellannivå vid huvudkontoret i Dearborn i ögonen att Volvo haft det för bra jämfört med andra delar av Ford.

Men bara Volvo levererar pengar - och den lilla svenska tillverkaren håller faktiskt den blödande Fordkoncernen under armarna. Därför har Ford hittills bara gjort lama försök att dra åt göteborgarnas svångrem.

Ford behöver pengar

Men nu har räknenissarna blivit mer aktiva. Ford behöver mer pengar och så länge ledningen i Dearborn vägrar att skära bort de ruttna delarna av den amerikanska verksamheten, så länge Jaguar tillåts slösa bort pengar i sin lyxlekstuga, så länge Landrover inte bygger konkurrenskraftiga bilar, så länge är Volvo den enda kassakon och nu måste den mjölkas ännu hårdare.

Men det är inte riskfritt.

Nya modeller på is

Volvos stora modeller börjar bli gamla och i vår presenteras den alldeles nya S80-modellen. Senare kommer en ny V70, S60 och en ny XC90.

Om Volvo tvingas skära alltför hårt i sina kostnader är risken att de nya bilarna inte blir tillräckligt bra. Nya innovationer kanske inte hinner utvecklas, annat kanske måste tas från hyllan hos Ford. Det kan gå så långt att helt nya modeller läggs på is.

På sikt kan det underminera Volvos postition som världsledande på säkerhet - och sänka märkets grundmurade rykte.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln