Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

H&M håller måttet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-30

Klädjätten redovisar ökad försäljning och större vinst

H&Ms bokslutskommuniké gör inte marknaden besviken idag.

Försäljningen ökade kraftigt, och även vinsten steg mer än väntat.

Höstens terrorattentat har dock fått klädjätten att dra ned på expansionstakten i USA.

Omsättningen för helåret 2000/01 steg med 30 procent, eller 20 procent i jämförbara valutakurser, till 46,5 miljarder kronor. Vinsten steg med 43 procent till 5,7 miljarder, vilket var en bit över förväntningarna på 5,4 miljarder.

Fjärde kvartalet ökade bruttomarginalen rejält till 54,7 procent, mot tidigare 51 procent. Orsaken till ökningen är att H&M, som bolaget kungjorde redan för ett par veckor sedan, har haft mindre lager och därmed sluppit slumpa bort kläder i samma omfattning som förra året.

Gamla tiders marginaler

Bakom det starka resultatet ligger enligt H&M bra kollektioner, ökat kundfokus och bra balans i sortimentet.

På helåret hamnade bruttomarginalen på 51,6 procent, medan rörelsemarginalen steg även den, till 13,8 procent. Det innebär att marginalen är tillbaka på gamla tiders nivåer.

I vinsten ingår positiva valutaeffekter på 560 Mkr på grund av den svaga kronan. Kostnadsbesparingarna har också fått full effekt vilket bidrog med 300 Mkr. Samtidigt har verksamheterna i USA och Spanien belastat resultatet med förluster och kostnader på 620 Mkr.

H&M uppger nu också att bolaget drar ned något på expansionstakten i USA. Tidigare har ledningen sagt att det ska finnas 85 butiker i slutet av år 2003. Nu backar man alltså från detta. Orsaken uppges vara den osäkerhet som uppstod i samband med terrorattentatet i september, samt "ambitionen att snabbare uppnå högre effektivitet i befintliga butiker".

Förra året öppnade 20 butiker i USA och totalt i världen 93, vilket ska jämföras med målet på 100. Nästa år planeras 90 nya butiker, samtidigt som tio stängs. Totalt sett har bolaget ökat antalet butiker i världen med 12-13 procent per år de senaste åren, den takten minskar nu till 10 procent.

Försäljningen har ökat mest, procentuellt sett, i USA och Spanien, men Frankrike är ett av de länder där utvecklingen har varit bäst i förhållande till expansionstakten.

Lotta Engzell-Larsson (lotta.engzell@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln