Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Svenskarna sågar eljättar

Uppdaterad 2013-01-07 | Publicerad 2012-12-17

Krångliga fakturor och svårtolkade priser.

Eon, Fortum och Vattenfall hamnar i botten när svenskarna sätter betyg på elbolagen.

Flera stora elbolag får låga betyg av kunderna enligt en undersökning från Svenskt kvalitetsindex.

Elmarknaden är inte helt lätt att förstå sig på. Det ligger elbolagen i fatet. Trots att de har jobbat mycket med konsumentinformation de senaste åren får flera av de stora elbolagen låga betyg i Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning. De företag som bäst lyckas förklara vad elhandelsavtalet innehåller och hur fakturan ska läsas gynnas mest när kunderna sätter betyg, enligt SKI.

Vattenfall sist

Eon, Fortum och Vattenfall hamnar i botten på undersökningen.

– Tittar man både på kundernas upplevelse av att förstå sin faktura och nöjdhet i allmänhet så ökar Eon mest. En förklaring skulle kunna vara att kunderna har höjt sin kunskapsnivå, säger Maria Söder, analytiker på Svenskt kvalitetsindex till SvD Näringsliv.

Både Eons och Fortums kunder är mer nöjda än de var förra året. De går också om Vattenfall, som hamnar sist av alla elbolag i undersökningen. Mätningen bygger på 15 150 telefonintervjuer mellan den 23 oktober och 2 december i år.

”Tydlig strategi”

Luleå energi och God el får högst betyg.

– Kunder som inte förstår sitt avtal riskerar att alltid gå runt med känslan att kanske vara lurade, men Godel har en tydlig strategi och ger bara kunden ett val. Då är det lättare att kolla om företaget håller vad det lovat, säger Mari Nilsson, verksamhetschef på Svenskt kvalitetsindex till SvD.

Följ ämnen i artikeln