Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Så luras du när du handlar på nätet

Uppdaterad 2012-11-16 | Publicerad 2012-11-14

Kunder blir lurade på ångerrätt enligt Konsumentverket

Svenska e-handelsföretag är dåliga på att följa lagen.

Nära hälften missar att informera om ångerrätten eller hittar på egna varianter av regeln, visar Konsumentverkets undersökning.

– Resultatet är uselt, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Nära hälften av svenska e-handelsföretag är dåliga på att informera sina kunder om ångerrätten.

Näthandelsföretag har en rad skyldigheter enligt lagen. De måste bland annat informera kunderna om pris, betalningssätt, och leveranskostnader. Dessutom måste de informera om ångerrätten, som ger kunderna lagstadgad rätt att ångra ett köp inom 14 dagar.

”Skickat brev till alla”

Men nästan varannat e-handelsföretag gör ett dåligt jobb när det gäller att informera, visar Konsumentverkets granskning. Av 413 företag hade 187 felaktig eller ingen information alls om ångerrätten på sina hemsidor.

– De anger att ångerrätten är kortare än vad den i själva verket är, att man inte får tillbaka vissa kostnader, eller att man inte får öppna förpackningen. Ångerrätten är 14 dagar, och det gäller självklart även om det inte är något fel på produkten, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket har nu påpekat bristerna för företagen.

– Vi har skickat ut brev till alla, men de har inte haft nog med tid på sig att svara än, säger Emma Hedge.

Rätt ångra sig

Ångerrätten innebär att man har rätt att ångra ett köp inom 14 dagar, från det att man fått varan levererad. Man har dessutom rätt att öppna ytterförpackningen och kontrollera så att varan är hel. Man behöver inte stå för frakten hem, men måste betala leveransen tillbaka till företaget om man väljer att utnyttja ångerrätten.

– Det finns några undantag från ångerrätten, till exempel livsmedelsvaror som snabbt försämras, och tidningar, säger Emma Hedge.

Följ ämnen i artikeln