Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Aftonbladets läsare rasar mot Telia

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-31

Marianne Nivert i går kväll: Visst förstår jag om kunderna är sura

Mer än 120 000 av Aftonbladets nätläsare protesterade i går mot Telias höjning av abonnemangspriset.

Vd Marianne Nivert lovar att lyssna på kritiken. Men hon tänker inte ändra sig. Om hon inte blir tvingad.

vill ha mer Telias vd Marianne Nivert förstår alla som protesterar mot företagets prishöjningar. Men hon tänker inte avstå från mer pengar då de enligt henne behövs för att underhålla det befintliga telenätet.

Att Telia höjt priset med mer än 50 procent på sju månader har orsakat en proteststorm. Efter midnatt hade 119 837 skrivit under protesten mot prishöjningen på aftonbladet.se. I dag överlämnar Aftonbladet namnlistan samt de protester som kommit med vanlig post till Telias ledning.

"Vi lyssnar på kritiken"

Telias vd Marianne Nivert tog sig sent i går kväll tid att svara på Aftonbladets frågor.

Mer än 100 000 protesterar mot höjningen. Tänker du lyssna på kundernas kritik?

- Självklart lyssnar vi alltid på kritik. Vi höjer eftersom vi haft ett underpris på abonnemangen tidigare. Men visst har jag förståelse för om kunder är sura, det är givetvis inget vi önskar.

Om Post- och telestyrelsen efter granskning underkänner er höjning, tänker ni acceptera eller driva frågan till domstol?

- Om de anser att vi gjort fel måste vi korrigera oss.

Utnyttjar ni inte er monopolställning när ni höjer priset 52 procent inom sju månader?

- Det har varit fritt fram att konkurrera. Men med vårt låga pris har det inte varit lockande. På sikt kan höjningen leda till större konkurrens och eventuell prissänkning. Jag tror att prissättningen möjliggör för konkurrenter.

Det fasta telenätet har byggts upp med skattebetalarnas pengar via gamla Televerket. Vilka satsningar är det som kunderna nu måste vara med att betala?

- Vi har ett nät av hög kvalitet och det ska underhållas.

Lagen säger att ni enbart får ta betalt för era kostnader. Är det möjligt att ni ska använda pengarna till IT-satsningar?

- Nej, produkten har inte haft en prissättning som legat i paritet med kostnaderna.

Kan ni tänka er att införa ett lägre abonnemangspris för dem som ringer väldigt lite?

- Nej, då får de som ringer mycket subventionera samtalen för dem som ringer lite. Det blir orättvist.

"Trist när kunder lämnar oss"

Kan vi befara ytterligare prishöjningar framöver?

- Det kan jag inte uttala mig om. I dagsläget har vi inga sådana funderingar.

Är du orolig för att förlora kunder?

- Självklart vill vi behålla våra kunder. Det är trist när folk hotar säga upp sitt abonnemang eller välja annan operatör på mobilsidan.

I dag träffar delar av Telias ledning Post- och telestyrelsen. Företaget ska då motivera prishöjningen.

Marianne Nivert kommer inte att närvara.

Fredrik Engström

Följ ämnen i artikeln