Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Skandia Liv tappar kundernas förtroende

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-27

Mätningen gjord innan lägenhetsaffärerna uppdagades

STOCKHOLM

Kundernas förtroende för Skandia Liv fortsätter att rasa. Företaget har tappat mer än något annat livbolag i Svenskt kvalitetsindex (SKI) årliga mätning. Företaget ligger i botten och raset som började redan 2001 fortsätter.

Men SKI påpekar att mätningen avslutades första veckan i oktober och därför inte påverkats av den allra senaste tidens mediedebatt om lägenhetsaffärer.

I stället ska resultatet tolkas som ett uttryck för kundernas mer långsiktiga bedömningar. På två år har Skandia Liv förlorat tio enheter när det gäller kundnöjdhet, sex förra året och ytterligare fyra i år. En förändring på 1,5 till 2 enheter betraktas normalt som statistiskt säker.

Försäkringsbolagens popularitet mäts som ett index över kundernas förväntningar, syn på företagens image och upplevelse av kvaliteten på produkter och tjänster. 100 är högsta poäng, 0 lägsta.

Mest nöjda är kunderna med Länsförsäkringar, både på liv-sidan och för sakförsäkringar. Tvåa bland livbolagen kommer Folksam och på tredje plats ligger SHB Liv. Näst sämst, strax före Skandia Liv, ligger SPP.

En genomgående trend är att kundernas förtroende för livbolagen är sämre i år än förra året. Nöjdheten har sjunkit med 7,5 enheter i snitt sedan toppnivån 2000. Det är en mycket stark försämring, skriver SKI.

När det gäller sakförsäkringarna ligger det genomsnittliga betyget på samma nivå som förra året. På andra plats efter Länsförsäkringar ligger här Folksam, som dock tappat en del från förra året, och på tredje Trygg Hansa.

Granskningarna bygger på en enkät som gick ut till 4 700 kunder.

TT

Följ ämnen i artikeln