Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

15 000 jobb står på spel

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-24

- inte bara anställda i Trollhättan drabbas

Uppgifter om att General Motor planerar att sälja Saab skapade på torsdagsmorgonen stor oro.

Stämmer ryktet kan det få förödande konsekvenser.

Uppemot 15 000 jobb står på spel.

Enligt källor i Dagens Industri har GM förlorat tilltron till Saab som varumärke och har redan nu börjat sondera marknaden efter potentiella köpare. Inget beslut har ännu tagits i frågan, enligt DI:s källa.

Blir det ingen affär är risken överhängande för en stängning av fabriken i Trollhättan.

Uppgifterna förnekas dock av både GM:s ledning och Saab, och de flesta aftonbladet.se talat med anser att det handlar om rena spekulationer.

Risk för nedläggning

Men oavsett om ryktena är sanna eller inte löper ändå Saab Automobils fabrik i Trollhättan risk att läggas ner. Ödesfrågan är om mellanklassbilarna Saab 9-3 och Opel Vectra ska byggas i Sverige eller i Tyskland. Ett besked om den svenska fabrikens framtid ska komma någon gång under det första kvartalet i år, men ännu är inget officiellt beslutat.

Faller valet på Rüsselheim blir konsekvenserna mycket allvarliga. Då är det inte bara de 5 300 jobben på fabriken som hotas.

15 000 jobb i farozonen

Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen uppskattar att Saab köper produktionsmaterial från svenskbaserade leverantörer för sex miljarder kronor årligen, vilket motsvarar drygt 6 000 jobb. Dessa köper i sin tur service och tjänster från andra företag, vilket gör att uppemot 10 000 jobb kan beröras i leverantörsledet.

– Tillsammans med jobben på Saab Automobile kan cirka 15 000 svenska jobb stå på spel, säger Sven-Åke Berglie på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

"Slår hårt mot Volvo"

– Men att Saab lägger ner i Sverige kan också slå hårt mot Volvo. Om inte Saab finns kvar kan underleverantörer börja ifrågasätta sin investering i Volvo, eftersom de gjort investeringar för båda företagen, säger han.

Exakt hur många som påverkas indirekt av en eventuell nedläggning kan ingen svara på, men mycket talar för att det är mer än bilbranschen som påverkas av ett för Sverige negativt beslut från GM:s ledning.

Läs också:

Tidigare artikel:

Robert Collin om GM och Saab

Per Mattsson

Följ ämnen i artikeln