Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Sänk matkontot med bättre mat

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-02

Folkhälsoinstitutet: Du kan spara upp till 9 000 med hälsosamma och miljöanpassade livsmedel

Upp till 40 procent av svenskarnas matbudget går till varor med högt energiinnehåll men lågt näringsvärde, som läsk och kakor.

Genom att bland annat köpa färre onyttigheter kan vi spara tusentals kronor och få mat som är bra både för hälsan och miljön.

Ekologiska och Kravmärkta produkter är ofta dyrare än alternativen. Trots det visar en undersökning från Folkhälsoinstitutet att en genomsnittssvensk kan spara mellan 2 000 och 5 600 kronor om året på att handla mer hälsosamma och miljöanpassade livsmedel. Olika typkonsumenter, till exempel pensionärer och studenter, som Folkhälsoinstitutet räknat med kan spara mellan 1 500 och 9 000 kronor, beroende på ursprunglig matkostnad.

Snask för 10 000

– Många tänker spontant att ska jag äta miljövänligt ska jag byta till ekologiskt märkta alternativ tror att det blir för dyrt. De ser inte möjligheten att helt ändra på sina matvanor. Om man i stället väljer närproducerade och säsongsanpassade frukter och grönsaker och drar ner på köttkonsumtionen får man både ner kostnaderna och äter hälsosamt och miljöanpassat, säger Anita Linell, avdelningschef på Folkhälsoinstitutet, till TT.

Men den allra största besparingen kan göras genom att dra ner på varor som chips, alkohol, godis, läsk och kakor. Alltså födoämnen med högt energiinnehåll men som inte behövs ur näringssynpunkt. I dag lägger vi i snitt mellan 35 och 40 procent på sådana varor, vilket motsvarar mellan 7 500 och 10 000 kronor per år.

Rika äter bättre

Trots att det är billigare att vara snäll mot hälsan äter de med låg inkomst mest ohälsosamt. Studier visar att de har högre kroppsmasseindex (BMI) och äter mindre frukt och grönt än de med mer pengar att röra sig med.

Enligt John Gerhard, produktutvecklare på Stiftelsen för biodynamisk odling som säljer ekologiska och biodynamiska varor, är de flesta av deras kunder höginkomsttagare och det är inte förhoppningen om lägre matkostnader som lockar deras kunder. Snarare känner han igen sig i bilden av att många tror att det blir dyrare.

– Det som lockar våra kunder är en kombination av hälsoaspekten, miljömedvetenhet och på senare tid vad jag kallar smak- och kvalitetsupplevelse. Man upplever ett värde i att veta var maten kommer ifrån, säger han till TT.

Karin Thurfjell/TT

Följ ämnen i artikeln