Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Vinna eller försvinna för SvD

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-17

Om två år ska förlusttyngda Svenska Dagbladet redovisa vinst genom att öka annonsförsäljningen och fortsätta sina kostnadsbesparingar.

Men någon högre upplaga förväntas inte den kommande tabloidomgörningen resultera i.

Det har inte hänt så mycket sedan Schibsteds 43-årige civilingenjör Birger Magnus, köpte Svenska Dagbladet för en norsk krona sommaren 1998. Norrmännen har varit rädda att förstöra det traditionsbundna 120-åriga varumärket.

Den gamla ledningen fick ett år på sig att försöka hitta en väg ur krisen. När det inte hände något plockades Aftonbladets succé-VD Gunnar Strömblad över till SvD. Några månader senare rekryterades finländaren Hannu Olkinuora, som ny chefredaktör. Hannu Olkinuora hade varit chefredaktör för Finlands näst största tidning Aumulehti.

Yttre förändring

För ett år sedan kom den första yttre förändringen i Svenska Dagbladet, Näringsliv gjordes i tabloidformat och erbjöds som bilaga till lokaltidningar runt om i Sverige. Men efter drygt ett år har samarbeten med 27 lokaltidningar bara gett 5 000 i upplageökning, vilket är klart sämre än väntat. Kostnaden att göra om Näringsliv var enligt årsredovisningen "betydande". Vidare har personalen har skurits med 20 procent från 500 till 400 anställda.

Men nu smäller det alltså på riktigt om en månad. Ut med det gamla och in med det nya. Svenska Dagbladet blir tabloid i tre delar - nyheter, kultur och näringsliv. Den nya positionen är ”en modern morgontidning för den storstadssinnade människan”.

Mats Paulsen/Ekonomi24 (mats.paulsen@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln