Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Minskad vinst för Sony Ericsson

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-15

Stockholm (TT)

Sony Ericsson säljer allt fler telefoner och vinner marknadsandelar.

Men framgången sker på bekostnad av vinsten som föll med drygt 20 procent under andra kvartalet.

Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson fick se vinsten falla till 87 miljoner euro under andra kvartalet. En rejäl nedgång jämfört med vinsten på 113 miljoner euro under samma period i fjol. Vinsten var också något svagare än aktieanalytikernas prognoser.

Ökade kostnader

Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby förklarar nedgången med två faktorer, ökade kostnader för forskning och utveckling och för marknadsföring.

– Vi fortsätter investera i tillväxt. Det handlar framför allt om produktutveckling men också om att stärka vårt varumärke, säger Wäreby till TT.

De satsningarna har gröpt ur vinsten under andra kvartalet, men också lett till vissa framgångar på världsmarknaden. Omsättningen steg med 7 procent till 1,6 miljarder euro. Totalt sålde Sony Ericsson 11,8 miljoner telefoner, jämfört med 10,4 miljoner under samma period i fjol. Det är en ökning med 14 procent samtidigt som det genomsnittliga försäljningspriset per telefon var stabilt.

– Volymerna är rejält uppåt och vi ser att vi ökar vår marknadsandel, säger Wäreby till TT.

Ökade en procentenhet

Han bedömer att Sony Ericssons marknadsandel stigit från knappt 6 procent till knappt 7 procent under kvartalet.

– De produkter vi lanserat under första kvartalet har slagit igenom väldigt bra, inte bara här i Norden utan i hela världen. Vi har haft väldiga framgångar i Asien, Sydostasien och Kina. Jämfört med första kvartalet har vi också kommit igen väldigt starkt i Västeuropa.

Sony Ericsson har under våren släppt en rad enklare modeller som sålt bra liksom den dyrare kameratelefonen K-750. Inom några veckor kommer Walkmantelefonen som Sony Ericsson har stora förhoppningar på.

Musiktelefon

Redan tidigare finns modeller med mp3-spelarfunktion men Walkmantelefonen är den första som fullt ut lanseras som en musiktelefon.

Sony Ericsson bedömer också att världsmarknaden är på väg att stärkas. Bolaget skriver upp sin prognos för den totala världsmarknaden för 2005, från 690 till 720 miljoner sålda telefoner. Ökningen sker till stor del på de växande marknaderna utanför de rikaste länderna.

– Den kommer till stor del i de lägre prissegmenten på nya marknader. Ryssland har växt fantastiskt bra liksom Indien och Brasilien. Men det finns en ökning i de lägre segmenten även på mogna marknader, säger Wäreby.

Efter Sony Ericssons rapport sjönk Ericssons aktiekurs på Stockholmsbörsen marginellt.

Nokia överlägset störst

Sten Gustafsson/TT

Följ ämnen i artikeln