Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Så dyr blir bensinen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-09-07

Ringholms hemliga förslag till mp

på krigsstigen Tomas Nilson, presschef på Motormännens riksförbund, har fått nog. ”Bilisternas åtta miljoner kronor i timmen dygnet runt året om måste räcka”, är hans kommentar till förslaget att öka bördan med minst 575 kronor om året för varje bilägare. Motormännens brev når statsministern i dag.

Sveriges bilister betalar åtta miljoner kronor i skatt – varje timme.

Nu vill regeringen och miljöpartiet öka bördan med minst 575 kronor om året för varje bilägare.

– Bedrövligt, säger Tomas Nilson på Motormännens riksförbund.

Regeringen sträcker sig långt i miljöpartiets riktning och vill höja bensin- och dieselskatten med 25 respektive 30 öre litern. Dessutom vill man höja fordonsskatten med 200 kronor för en genomsnittlig bil.

Pengarna ska användas till sänkt inkomstskatt för låg- och medelinkomsttagare.

Detta är finansminister Bosse Ringholms sista eftergift för att få miljöpartiets stöd för nästa års statsbudget. Budet har överlämnats till samarbetspartierna i de pågående budgetförhandlingarna. Miljöpartiet tycker att det börjar likna något. Vänsterpartiet är tveksamt.

Gillar skatteväxling

– Vi gillar ju skatteväxling, men vi anser att det för närvarande finns bättre metoder än höjd bensinskatt, säger vänsterpartiets budgetförhandlare Lars Bäckström till Dagens Nyheter.

För Stockholmsbilisterna tillkommer sannolikt ännu en pålaga – trängselskatt på upp till 60 kronor om dagen.

Kräver besinning

I morse fick Göran Persson ett brev från Motormännen där man kräver besinning.

– Vi tycker det ska vara nog nu. Bilisternas åtta miljoner kronor i timmen dygnet runt året om måste räcka, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens riksförbund till Aftonbladet.

Enligt honom uppfattas budet från bilisternas sida som ett utpressningsförsök från miljöpartiet som socialdemokraterna borde satt sig emot.

300 procents skatt

– Bensinen är en vanlig bruksvara för de flesta, ändå beskattas den med 300 procent som om den vore en lyxprodukt, säger han.

Sveriges bilpark är näst äldst i Europa och Saabs svenska biltillverkning är nedläggningshotad.

– Miljöpartier gör miljön en björntjänst. Med högre skatter har folk inte råd att byta sina gamla bilar till nyare och miljövänligare bilar, säger Tomas Nilson.

Mira Micic

Följ ämnen i artikeln