Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Prinsens flickvän lyfter H&M i Norge

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-18

Randiga tröjor i är numera högvilt i H&M:s Norgebutiker. Detta efter att kronprins Haakons flickvän Mette-Marit Tjessem Höjby poserat för fotograferna iförd en LOGG-tröja.

Även om H&M anser det vara för tidigt att tala om en ”Mette”-effekt står det helt klart att varumärket fått ett uppsving.

Norske kronprinsens flickvän Mette-Marit Tjessem-Höjby har fått Norges kvinnor att rusa till H&M-butikerna.

Norges kronprins Haakon och hans flickvän Mette-Marit Tjessem Höjby, 27 år, har skapat stora rubriker de senaste dagarna och spekulationsvågorna går höga om en eventuell förlovning.

Över en natt har hon vunnit det norska folkets hjärta, och när norska Se & Hör för några veckor sedan publicerade bilder på paret var hon iförd en röd-, orange- och lilarandig tröja av H&M:s varumärke LOGG, vilket lär ha fått norska kvinnor att rusa till H&M-butikerna.

Tröjan slut i butikerna

Än så länge, säger Roger Johanssen, H&M:s informationschef i Norge, är det dock för tidigt att uttala sig om en Mette-effekt.

- När bilderna publicerades var tröjan redan slut i samtliga butiker, så vi har inte sett några effekter i försäljningen än så länge. Snarare är det så att hon har lyckats pricka in en av sortimentets bästsäljare, säger han.

Lotta Edling/Ekonomi24 (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln