Bakläxa för chockhöjd bredbandsavgift
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-10-09
Bostream får inte höja priset förrän om ett år
Grattis alla arga bredbandskunder som klagat på Bostreams kraftiga prishöjning.
Nu får ni stöd av Konsumentverket.
Bostream får inte höja priset förrän kundens avtal löpt ett år, anser myndigheten.
Massor av kunder klagade hos Konsumentverket när Bostream i somras beslöt chockhöja avgiften med 60 procent.
Många hade tecknat sig hos Bostream därför att företaget hade låg månadsavgift.
Dyrare än väntat
När de betalat anslutningsavgiften på cirka 2 000 kronor kom kallduschen: månadsavgiften höjs från 249 kronor till 399, det vill säga högre än konkurrenterna.
- Att Bostream ensidigt kan ändra villkoren under de första tolv månaderna medan kunden är bunden strider mot avtalsvillkorslagen, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket.
Först när kunden har möjlighet att säga upp sitt avtal får Bostream höja priset.
- Vår advokat har börjat titta på det här, men vi kommer att följa de regler som finns, säger Yvonne Borg, marknadschef på Bostream.
Snabbast på adsl
Hon försvarar prishöjningen med att företaget med 2,5 Mbit/sek är snabbast på adsl, och att den egna leverantören höjt priset.
Men man tog också åt sig av kritiken.
För några veckor sedan lanserades ett nytt alternativ med den långsammare hastigheten 0,5 Mbit/sek och en lägre månadskostnad, 298 kronor.
Så nu är Bostream åter billigare än främsta konkurrenterna Telia, Telenordia och Tele 2 med lägre hastighet.
Lena Anderfelt